Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami2
T-L-3Oznaczanie kwasowości i pH2
T-L-4Oznaczanie zawartości wody2
T-L-5Oznaczanie zawartości białka2
T-L-6Oznaczanie zawartości soli2
T-L-7Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-8Oznaczanie utlenienia lipidów2
T-L-9Oznaczanie witamin2
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej2
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego2
T-L-12Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą chromatografii gazowej4
T-L-13Zastosowanie analizy instrumentalnej w analizie i ocenie jakosci żywności3
30
wykłady
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne1
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli1
T-W-3Oznaczanie zawartości wody1
T-W-4Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-5Oznaczanie węglowodanów2
T-W-6Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, składu aminokwasowego, LZA2
T-W-7Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-9Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury naukowej18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury tematu i przygotowanie się do egzaminu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
MS_1A_W13C-1T-L-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-1_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności i właściwie ją zastosować. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i wyciągnąć wnioski. Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania.
MS_1A_U01, MS_1A_U09C-1T-L-11, T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-1_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_K01C-1T-L-11, T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-1_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności i właściwie ją zastosować. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i wyciągnąć wnioski. Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania.
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różnych metod analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąć wniosków a takze nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywać różne metody analizy żywności, opracować uzyskane wyniki w postaci dokumentacji oraz na ich podstawie wyciągnąc wnioski.
3,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowychi. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
5,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w bardzo dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w bardzo dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-1_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
  2. Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
  3. Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
  4. Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami2
T-L-3Oznaczanie kwasowości i pH2
T-L-4Oznaczanie zawartości wody2
T-L-5Oznaczanie zawartości białka2
T-L-6Oznaczanie zawartości soli2
T-L-7Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-8Oznaczanie utlenienia lipidów2
T-L-9Oznaczanie witamin2
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej2
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego2
T-L-12Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą chromatografii gazowej4
T-L-13Zastosowanie analizy instrumentalnej w analizie i ocenie jakosci żywności3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne1
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli1
T-W-3Oznaczanie zawartości wody1
T-W-4Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-5Oznaczanie węglowodanów2
T-W-6Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, składu aminokwasowego, LZA2
T-W-7Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-9Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury naukowej18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury tematu i przygotowanie się do egzaminu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O15-1_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W13Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-7Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-5Oznaczanie węglowodanów
T-W-4Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-9Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O15-1_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności i właściwie ją zastosować. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i wyciągnąć wnioski. Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-7Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-6Oznaczanie zawartości soli
T-L-9Oznaczanie witamin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różnych metod analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąć wniosków a takze nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywać różne metody analizy żywności, opracować uzyskane wyniki w postaci dokumentacji oraz na ich podstawie wyciągnąc wnioski.
3,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowychi. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
5,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w bardzo dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w bardzo dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O15-1_K01Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-7Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-6Oznaczanie zawartości soli
T-L-9Oznaczanie witamin
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-7Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-5Oznaczanie węglowodanów
T-W-4Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-9Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.