Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia lekarska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja ziarenkowców Gram - dodatnich z wymazów z gardła, nosa i ucha. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców i paciorkowców. | 4 |
T-L-2 | Antybiotykooporność - projektowanie antybiogramów dla gronkowców i paciorkowców izolowanych z wymazów z gardła, nosa i ucha. | 4 |
T-L-3 | Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka. | 2 |
T-L-4 | Pałeczki Gram - dodatnie - diagnostyka, różnicowanie. | 3 |
T-L-5 | Badanie bakeriologiczne moczu. | 4 |
T-L-6 | Standardowe badanie bakteriologiczne kału i kału biegunkowego. | 5 |
T-L-7 | Badanie bakteriologiczne wymazów z ran. | 4 |
T-L-8 | Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Projektowanie antybiogramów. | 6 |
T-L-9 | Zastosowanie testów MIC w oznaczaniu wrażliwości na antybiotyki. | 4 |
T-L-10 | Izolacja drobnoustrojów beztlenowych z materiałów klinicznych. | 4 |
T-L-11 | Wykorzystanie testów CANDIFAST do identyfikacji szczepów Candida sp. izolowanych z materiałów klinicznych | 2 |
T-L-12 | Test Carba NP i CarbAcineto - szybkie testy do wykrywania nabytych karbapenemaz u pałeczek Enterobacteriaceae, Pseudomonas spp. oraz Acinetobacter spp. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Flora fizjologiczna człowieka. | 2 |
T-W-2 | Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport | 3 |
T-W-3 | Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej | 2 |
T-W-4 | Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania | 2 |
T-W-5 | Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii | 2 |
T-W-6 | Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce) | 2 |
T-W-7 | Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania | 2 |
T-W-8 | Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp. | 2 |
T-W-9 | Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. | 4 |
T-W-10 | Pałeczki Gram - ujemne | 2 |
T-W-11 | Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce. | 2 |
T-W-12 | Laseczki tlenowe i beztlenowe | 2 |
T-W-13 | Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 3 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C22_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze dla człowieka oraz metody ich wykrywania. | MS_1A_W07, MS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C22_U01 Student potrafi rozpoznawać wszystkie układy ludzkiego ciała oraz ich umiejscowienie. Potrafi określić zależności między budową a czynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | MS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-L-11, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C22_K01 Student jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. | MS_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-L-11, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C22_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze dla człowieka oraz metody ich wykrywania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze oraz metody ich oznaczania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | i |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C22_U01 Student potrafi rozpoznawać wszystkie układy ludzkiego ciała oraz ich umiejscowienie. Potrafi określić zależności między budową a czynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić zależności między budową a funkcjonowaniem narządów organizmu, odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C22_K01 Student jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do poniesienia odpowie4dzialności za pracę własną i zespołu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2013, wyd.3
- Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
- Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
- Bulanda M., Szostek S., Podstawy mikrobiologii i epidemiologii szpitalnej., PZWL, Warszawa, 2020, wyd. 1
Literatura dodatkowa
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1
- Journal of Medical Microbiology