Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy technologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria4
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow6
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności4
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów4
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń3
T-W-6Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć8
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
TZZ_1A_W08C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U01
Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
TZZ_1A_U08, TZZ_1A_U05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i działania przedsiębiorczego
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U01
Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i działania przedsiębiorczego
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do popularyzacji wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  2. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
  3. Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011
  2. Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria4
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow6
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności4
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów4
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń3
T-W-6Zaliczenie1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć8
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tzpw_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tzpw_U01Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać identyfikacji surowców pochodzenia wodnego i krytycznie ocenić czynniki wpływające na efektywność eksploatacji i chowu organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tzpw_K01Jest gotów do popularyzacji wiedzy i działania przedsiębiorczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do popularyzacji wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0