Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Analiza egzergetyczna systemów energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza egzergetyczna systemów energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej. |
W-2 | Znajomość funkcjonowania maszyn i urządzeń okrętowych wchodzących w skład systemów energetycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat egzergii i jej roli w analizie typowych procesów cieplnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych. |
C-3 | Nabycie świadomości ważności racjonalnego ograniczania strat energetycznych występujących w procesach cieplnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów. | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki przedmiotu: definicja egzergii i prawo jej zanikania, bilans egzergii, sprawność egzergetyczna, straty egzergii w typowych procesach nieodwracalnych, zastosowania egzergii. | 3 |
T-W-2 | Obliczanie egzergii – składniki egzergii, egzergia substancji w procesach fizycznych i chemicznych, egzergia termiczna wybranych czynników termodynamicznych (m.in.: powietrza wilgotnego, pary wodnej, paliwa). | 8 |
T-W-3 | Praktyczne zalecenia prowadzące do zmniejszania niedoskonałości termodynamicznej procesów cieplnych. Analiza egzergetyczna typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych. Zagadnienie kosztu termoekologicznego. | 17 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-4_W01 Student posiada wiedzę na temat przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych, wskazującej możliwości udoskonalania tych procesów. | O_1A_W08, O_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-4_U01 Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego. | O_1A_U07 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-4_K01 Ma świadomość ważności racjonalnego (z punktu widzenia ekonomicznego) ograniczania strat energetycznych w procesach cieplnych zachodzących w maszynach i urządzeniach obiektu oceanotechnicznego ze względów na bezpieczeństwo energetyczne i ochronę środowiska, i ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | O_1A_K02, O_1A_K07 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-4_W01 Student posiada wiedzę na temat przeprowadzania analizy egzergetycznej typowych procesów cieplnych zachodzących w systemach energetycznych, wskazującej możliwości udoskonalania tych procesów. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana. | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przedmiotu, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne. | |
5,0 | Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu przedmiotu, nie popełnia błędów merytorycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-4_U01 Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy egzergetycznej typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, popełniając drobne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę egzergetyczną typowego procesu cieplnego zachodzącego w systemie energetycznym obiektu oceanotechnicznego i właściwie ocenić ten proces, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-4_K01 Ma świadomość ważności racjonalnego (z punktu widzenia ekonomicznego) ograniczania strat energetycznych w procesach cieplnych zachodzących w maszynach i urządzeniach obiektu oceanotechnicznego ze względów na bezpieczeństwo energetyczne i ochronę środowiska, i ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student posiada pełne kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Szargut J., Petela R., Egzergia, WNT, Warszawa, 1965
- Szargut J., Egzergia. Poradnik obliczania i stosowania, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- Szargut J., Termodynamika techniczna, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, Wydawnicwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 1998