Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji siłowni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji siłowni
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,40,50egzamin
laboratoriaL7 30 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu maszyn cieplnych, urządzeń pomocniczych siłowni, siłowni okrętowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność w zakresie podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych.6
T-L-2Rozruch siłowni okrętowych.4
T-L-3Sterowanie optymalne układem napędowym.4
T-L-4Symulacja pracy instalacji siłowni okrętowych.8
T-L-5Stany awarii i ich usuwanie.4
T-L-6Metody oceny efektywności ekonomicznej.2
T-L-7Zaliczanie laboratoriow.2
30
wykłady
T-W-1Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba.4
T-W-2Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku.4
T-W-3Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego.3
T-W-4Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych.19
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia.10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-3Egzamin.1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-15_W01
Student powinien być w stanie określić sposoby doboru optymalnych parametrów pracy głównego układu napędowego statku oraz wytłumaczyć i wskazać właściwe sposoby eksploatacji układów pomocniczych oraz podstawowych instalacji i urządzeń siłowni okrętowych.
O_1A_W08, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-15_U01
Student powinien umieć właściwie analizować i wyznaczać parametry pracy układu napędowego, elektrowni, kotłowni okrętowej oraz urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych.
O_1A_U02, O_1A_U04, O_1A_U10, O_1A_U12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-15_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji siłowni okrętowych.
O_1A_K02, O_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-15_W01
Student powinien być w stanie określić sposoby doboru optymalnych parametrów pracy głównego układu napędowego statku oraz wytłumaczyć i wskazać właściwe sposoby eksploatacji układów pomocniczych oraz podstawowych instalacji i urządzeń siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-15_U01
Student powinien umieć właściwie analizować i wyznaczać parametry pracy układu napędowego, elektrowni, kotłowni okrętowej oraz urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-15_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie..
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie.oraz pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, WSM, Gdynia, 1988
  2. Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997
  3. Pereoeczko A., Okrętowe kotly parowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  4. Piotrowski I., Okrętowe silniki spalinowe. Działanie i eksploatacja, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1971
  5. Urbański P., Instalacje okrętów i obiektów oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Instrukcje obsługi symulatora siłowni okrętowych., Opracowania firmy NORCONTROL oraz własne Zakładu Silników i Siłowni Okrętowych., Zakład Silników i Siłowni Okrętowych WTMiT ZUT w Szczecinie
  2. Szargut J. i inni, Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Warszawa, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych.6
T-L-2Rozruch siłowni okrętowych.4
T-L-3Sterowanie optymalne układem napędowym.4
T-L-4Symulacja pracy instalacji siłowni okrętowych.8
T-L-5Stany awarii i ich usuwanie.4
T-L-6Metody oceny efektywności ekonomicznej.2
T-L-7Zaliczanie laboratoriow.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba.4
T-W-2Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku.4
T-W-3Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego.3
T-W-4Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych.19
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-3Egzamin.1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-15_W01Student powinien być w stanie określić sposoby doboru optymalnych parametrów pracy głównego układu napędowego statku oraz wytłumaczyć i wskazać właściwe sposoby eksploatacji układów pomocniczych oraz podstawowych instalacji i urządzeń siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba.
T-W-2Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku.
T-W-3Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego.
T-W-4Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych.
T-L-6Metody oceny efektywności ekonomicznej.
T-L-3Sterowanie optymalne układem napędowym.
T-L-1Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-15_U01Student powinien umieć właściwie analizować i wyznaczać parametry pracy układu napędowego, elektrowni, kotłowni okrętowej oraz urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba.
T-W-2Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku.
T-W-3Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego.
T-W-4Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych.
T-L-2Rozruch siłowni okrętowych.
T-L-5Stany awarii i ich usuwanie.
T-L-6Metody oceny efektywności ekonomicznej.
T-L-3Sterowanie optymalne układem napędowym.
T-L-4Symulacja pracy instalacji siłowni okrętowych.
T-L-1Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-15_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw eksploatacji siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomicznych parametrów pracy układu napędowego silnik – śruba.
T-W-2Praca układu napędowego w czasie manewrowania statkiem: ruszanie statku; zmiana kierunku ruchu statku.
T-W-3Podstawy eksploatacji układu rozruchowo nawrotnego.
T-W-4Podstawy eksploatacji: instalacji: sprężonego powietrza; wody chłodzącej morskiej; wody chłodzącej słodkiej; oleju smarowego; paliwa; grzewczych.
T-L-2Rozruch siłowni okrętowych.
T-L-5Stany awarii i ich usuwanie.
T-L-6Metody oceny efektywności ekonomicznej.
T-L-3Sterowanie optymalne układem napędowym.
T-L-4Symulacja pracy instalacji siłowni okrętowych.
T-L-1Badanie układu napędowego z użyciem symulatora siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie..
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując wykazując świadomość zagrożeń i skutków oddzialywania eksploatowanych silowni na otoczenie.oraz pełną świadomość swojej roli.