Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Spajanie konstrukcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spajanie konstrukcji | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki i elektrotechniki |
W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba statku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji kadłuba statku. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju. | 2 |
T-W-2 | Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania. | 6 |
T-W-4 | Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych. | 2 |
T-W-5 | Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie. | 6 |
T-W-6 | Podstawy projektowania połączeń spajanych. | 2 |
T-W-7 | Technologiczność konstrukcji spajanych. | 4 |
T-W-8 | Kontrola jakości połączeń spajanych. | 4 |
T-W-9 | Zmęczenie konstrukcji spajanych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad zadaniami projektowymi. | 14 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-13_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych | O_1A_W05, O_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-13_U01 potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba. | O_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-13_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K07, O_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-13_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-13_U01 potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średnim. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie średniozaawansowanym. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji kadłuba na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-13_K01 ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób. |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
- Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
- Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, WNT, Warszawa, 2013
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
- Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
Literatura dodatkowa
- Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
- Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999