Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy termodynamiki technicznej-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy termodynamiki technicznej-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Praca maksymalna, egzergia, prawo Gouya-Stodoli. Spalanie, równania stechiometryczne, wartośc opałowa i ciepło spalnia, kontrola jakości procesu spalania i straty w procesie spalania. Sprężarki tłokowe, praca sprężania, sprawość wolumetryczna, cieplne oddziaływanie ścian. Silniki spalinowe tłokowe i trubogazowe - obiegi porównawcze, sprawności, regeneracja ciepła. Siłownie parowe, obieg Clausiusa-Rankine'a, sposoby podwyższania sprawności, sprawność siłowni rzeczywistej, obiegi wieloczynnikowe, skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej. Ziębiarki - klasyfikacja, efektywność energetyczna. Ziębiarki sprężarkowe gazowe i parowe, ziębiarki absorbcyjne i termoelektryczne. Pompy grzejne - typy, efektywność energetyczna, zastosowanie. Złożona wymiana ciepła: wnikanie i przenikanie ciepła. Wymienniki ciepła, obliczanie powierzchni wymiany ciepła. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 48 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_W01 Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej | IS_1A_W12, IS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | IS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_K01 Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_W01 Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna wiekszość podstawowej wiedzy z zakresu zamierzonego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejętności dokonania ich głębszej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_K01 Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Student jest w ograniczonym stopniu skłonny do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Staniszewski B.:, Termodynamika., PWN, Warszawa, 1978
- Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadan z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979
- Foltańska-Werszko D., Teoria systemów cieplnych. Termodynamika - podstawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Zwarycz-Makles K., Model adsorpcyjnej pompy ciepła – porównanie wyników dla równania równowagi adsorpcji Dubinina-Astachowa i Totha, Instal, Ośrodek Informacji ,,Technika instalacyjna w budownictwie”, 2020, Zeszyt: 7, Strony: 6-12, ISSN: 1640-8160, DOI 10.36119/15.2020.7.1