Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Podstawy marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy marketingu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 3 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe2
T-A-3Badania marketingowe – zarys2
T-A-4Produkt – fortyfikacja2
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu1
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji1
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations2
12
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie marketingu.1
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu1
T-W-3Segmentacja rynku1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie pracy domowej6
A-A-3Przygotowanie do kolokwium16
A-A-4Praca grupowa - analiza produktu4
A-A-5Konsultacje2
A-A-6przygotowanie do zajęć11
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Przygotowanie do kolokwium13
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca w grupie i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C05/2.2_W01
zna i rozumie istotę marketingu
E_1A_W01C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-1
E_1A_C05/2.2_W02
zna i rozumie poszczególne elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
E_1A_W08C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C05/2.2_U01
umie przygotować plan segmentacji rynku
E_1A_U01, E_1A_U02C-2T-W-2M-3, M-1S-2
E_1A_C05/2.2_U02
umie stosować narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U06C-2, C-1T-A-7, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C05/2.2_K01
jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i wyciągania wniosków ze zmian w otoczeniu marketingowym firmy
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K05C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C05/2.2_W01
zna i rozumie istotę marketingu
2,0
3,0powinien wie i rozumie czym jest marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien wie i rozumie marketing omawiając szerzej jego elementy
4,0studenci wie jak interpretowaćzałożenia i cele marketingu
4,5samodzielnie wie jak stworzyć specyficzne cele marketingu w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie wie jak stworzyć koncepcję marketingu pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
E_1A_C05/2.2_W02
zna i rozumie poszczególne elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
2,0
3,0student zna elementy marketingu w układzie klasycznym (4P)
3,5powinien zna elemety wychodzące poza 4P
4,0student zna inne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student zna i rozpoznaje elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student wie jak zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C05/2.2_U01
umie przygotować plan segmentacji rynku
2,0
3,0student umie okreslić potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student umie określić dostępność rynku/segmentu
4,5student umie planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student umie określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
E_1A_C05/2.2_U02
umie stosować narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
2,0
3,0strudnet umie wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent umie zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student umie zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet umie formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student umie formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C05/2.2_K01
jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i wyciągania wniosków ze zmian w otoczeniu marketingowym firmy
2,0
3,0student powinien mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
4,0student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotler Philip, Keller Kevin Lane, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2018
  2. Kotler Ph, Armstron G, Principles of Marketing, Pearson, London, 2021, 18
  3. Kotler Ph, Armstrong G, Principles of marketing, Pearson, London, 2021, 18
  4. Kotler Ph, Armstrong G, Principles of marketing, Pearson, London, 2021, 18
  5. Kotler Ph, Armstrong G, Principles of marketing, Pearson, London, 2021, 18

Literatura dodatkowa

  1. Philip Kotler, Hermawan Kartajayi, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  2. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  3. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  4. Leonidas C. Leonidou Constantine S. Katsikeas Saeed Samiee Bilge Aykol, Advances in Global Marketing, Springer International Publishing AG, 2018, ISBN 978-3-319-61384-0
  5. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  6. Henryk Andrzej Kretek , Janusz Dworak, Post-Pandemic Marketing, Multidisciplinary Aspects of Production Engineering, 2020, 3, artykuł w czasopiśmie
  7. Leonidas C. Leonidou Constantine S. Katsikeas Saeed Samiee Bilge Aykol, Advances in Global Marketing, Springer International Publishing AG, 2018, ISBN 978-3-319-61384-0
  8. Leonidas C. Leonidou Constantine S. Katsikeas Saeed Samiee Bilge Aykol, Advances in Global Marketing, Springer International Publishing AG, 2018, ISBN 978-3-319-61384-0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe2
T-A-3Badania marketingowe – zarys2
T-A-4Produkt – fortyfikacja2
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu1
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji1
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie marketingu.1
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu1
T-W-3Segmentacja rynku1
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie pracy domowej6
A-A-3Przygotowanie do kolokwium16
A-A-4Praca grupowa - analiza produktu4
A-A-5Konsultacje2
A-A-6przygotowanie do zajęć11
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Przygotowanie do kolokwium13
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C05/2.2_W01zna i rozumie istotę marketingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-A-3Badania marketingowe – zarys
T-A-1Wady i zalety marketingu
T-A-2Otoczenie marketingowe
T-W-1Istota i znaczenie marketingu.
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu
T-W-3Segmentacja rynku
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien wie i rozumie czym jest marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien wie i rozumie marketing omawiając szerzej jego elementy
4,0studenci wie jak interpretowaćzałożenia i cele marketingu
4,5samodzielnie wie jak stworzyć specyficzne cele marketingu w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie wie jak stworzyć koncepcję marketingu pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C05/2.2_W02zna i rozumie poszczególne elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-A-4Produkt – fortyfikacja
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna elementy marketingu w układzie klasycznym (4P)
3,5powinien zna elemety wychodzące poza 4P
4,0student zna inne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student zna i rozpoznaje elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student wie jak zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C05/2.2_U01umie przygotować plan segmentacji rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca w grupie i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie okreslić potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student umie określić dostępność rynku/segmentu
4,5student umie planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student umie określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C05/2.2_U02umie stosować narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
C-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
T-W-3Segmentacja rynku
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Studia przypadków
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca w grupie i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0strudnet umie wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent umie zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student umie zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet umie formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student umie formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C05/2.2_K01jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i wyciągania wniosków ze zmian w otoczeniu marketingowym firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
C-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-A-1Wady i zalety marketingu
T-A-2Otoczenie marketingowe
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Studia przypadków
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca w grupie i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
4,0student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5
5,0