Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w ekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce
C-2Zdobycie umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce i dokonywania niezbędnych obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.2
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.1
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.2
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).2
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.1
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.1
9
wykłady
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.1
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.1
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.1
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.1
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.1
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.1
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego1
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.1
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć.4
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Wykonywanie prac domowych4
A-L-5Przygotowanie do kolokwiów4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C13/4.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_C13/4.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C13/4.3_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C13/4.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
E_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C13/4.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
E_1A_C13/4.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C13/4.3_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w praktyce i nie potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C13/4.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
  3. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  4. Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Godwin R.T., Quantitative Methods in Economics, Godwin R.T., Winnipeg, Manitoba, Canada, 2022, https://ryantgodwin.com/quantecon.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Kolupa M., Plebaniak J., Wykłady z metod ilościowych dla ekonomistów, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2010
  2. Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  3. Batóg B. (red.), Markowicz I. (red.), Metody ilościowe w analizach regionalnych i finansowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2011
  4. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.2
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.1
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.2
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).2
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.1
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.1
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.1
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.1
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.1
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.1
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.1
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego1
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.1
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć.4
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Wykonywanie prac domowych4
A-L-5Przygotowanie do kolokwiów4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C13/4.3_W01Student zna i rozumie podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C13/4.3_W02Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce
Treści programoweT-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C13/4.3_U01Student potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce
C-2Zdobycie umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce i dokonywania niezbędnych obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w praktyce i nie potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C13/4.3_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce
C-2Zdobycie umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce i dokonywania niezbędnych obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej