Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Sylabus przedmiotu Statystyka dla naukowca:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka dla naukowca | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania. |
W-2 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi w zakresie obliczeń statystycznych oraz praktycznej analizy danych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z analizą danych w pakietach obliczeniowych R i/lub Python |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza rzeczywistego zbioru danych związanego z tematyką rozprawy doktorskiej. Zakres obejmuje przygotowanie danych do analizy, sformułowanie problemu, rozwiązanie problemu w wybranym środowisku (do wyboru w R lub Python) oraz opracwanie raportu podsumowującego wyniki badań (np. sweave, jupyter). | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Probabistyka (prawdopodobieństowo, niezależność, twierdzenie Bayesa, zmienne losowe, operacje na zmiennych losowych, prawo wielkich liczb, twierdzenia granicze). | 2 |
T-W-2 | Estymatory, metoda największej wiarygodności. Wnioskowanie statystyczne (Testowanie hipotez, procedura, błąd pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu, dobór próby). | 2 |
T-W-3 | Wybrane zadania analizy danych: podsumowania danych, metody preprocesingu, analiza składowych głównych, modele klasyfikacyjne i regresyjne, szeregi czasowe. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R; Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane. | 3 |
T-W-5 | Metody i modele statystyczne oraz uczenie maszynowe w językach R oraz Python (numpy, scipy, pandas, scikit-learn) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-P-2 | Praca własna studenta nad zadaniem projektowym. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Zaliczenie zajęć | 1 |
A-W-3 | Praca włąsna studenta oraz przygotowanie się do zaliczenia | 18 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera |
M-2 | Audytorium rozwiązywanie zadań praktycznych zgdonie z przygotowanym konspektem. |
M-3 | Zajęcia projektowe: rozwiązywanie wybranego zadania zgdonie z ustalonym indywidualnie zakresem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A03_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu metod statystycznych oraz narzędzi wspomagajacych analizę danych. | ISD_4-_W02, ISD_4-_W05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A03_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych. | ISD_4-_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-P-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A03_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych. | ISD_4-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A03_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu metod statystycznych oraz narzędzi wspomagajacych analizę danych. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawych metod statystycznych oraz praktyczna umiejętność posługiwania sie wybranym pakietem obliczeniowym wspomagajacym analizę danych (R, Python lub Matlab). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A03_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A03_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. N. Venables and B. D. Ripley, Modern Applied Statistics with S, Springer, 2002
- Michael J. Crawley, The R Book, Wiley, 2012, 2