Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Etyka badań i pracy naukowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Etyka badań i pracy naukowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru etyki badań naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Europejska Karta Naukowca2
T-W-2Kodeks Etyki Pracownika Naukowego2
T-W-3Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_E02_W01
Doktorant ma wiedzę z zakresu etyki badań naukowych. Potrafi poprawnie definiować i rozpoznawać konflikt interesów.
ISD_4-_W02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_E02_K01
Doktorant charakteryzuje się aktywną postwą i dbałością o właściwą etykę postępowania w ramach pracy badawczej. Ma świadomośc nzaczenia postawy etycznej.
ISD_4-_K03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_E02_W01
Doktorant ma wiedzę z zakresu etyki badań naukowych. Potrafi poprawnie definiować i rozpoznawać konflikt interesów.
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_E02_K01
Doktorant charakteryzuje się aktywną postwą i dbałością o właściwą etykę postępowania w ramach pracy badawczej. Ma świadomośc nzaczenia postawy etycznej.
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kodeks etyki pracownika naukowego, PAN, 2020, 3
  2. Kodeks Narodowego Centrum Nauki dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania, NCN, 2016
  3. Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej, All European Academies, 2023

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Europejska Karta Naukowca2
T-W-2Kodeks Etyki Pracownika Naukowego2
T-W-3Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej2
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_E02_W01Doktorant ma wiedzę z zakresu etyki badań naukowych. Potrafi poprawnie definiować i rozpoznawać konflikt interesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru etyki badań naukowych.
Treści programoweT-W-3Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej
T-W-2Kodeks Etyki Pracownika Naukowego
T-W-1Europejska Karta Naukowca
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_E02_K01Doktorant charakteryzuje się aktywną postwą i dbałością o właściwą etykę postępowania w ramach pracy badawczej. Ma świadomośc nzaczenia postawy etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru etyki badań naukowych.
Treści programoweT-W-3Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej
T-W-1Europejska Karta Naukowca
T-W-2Kodeks Etyki Pracownika Naukowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0