Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Język niemiecki 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Język niemiecki 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krupka-Burzec <Katarzyna.Krupka-Burzec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury specjalistycznej z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
C-2Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań1
T-LK-2Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany1
T-LK-3Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim2
T-LK-4Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia określające ilość używane w języku specjalistycznym2
T-LK-5Wybrane elementy gramatyczne typowe dla stylu naukowego (strona bierna, forma bezosobowa)4
T-LK-6Interpretacja wykresów, grafik i statystyk z użyciem specjalistycznego słownictwa4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-LK-2Udział w konsultacjach2
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-2Ocena formująca: F - Prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A1.01.2_U01
Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, umożliwiającą mu korzystanie z specjalistycznej literatury obcojęzycznej zgodnej z kierunkiem studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02C-1T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
ISD_4-_A1.01.2_U02
Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
ISD_4-_U02, ISD_4-_U03C-2T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A1.01.2_K01
Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej, ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
ISD_4-_K01C-1T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A1.01.2_U01
Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, umożliwiającą mu korzystanie z specjalistycznej literatury obcojęzycznej zgodnej z kierunkiem studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
2,0Doktorant nie umie posługiwać się językiem niemieckim.
3,0Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na poziomie podstawowym, co w znacznym stopniu ogranicza mu swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
3,5Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckima poziomie więcej niż podstawowym, co utrudnia mu jednak swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
4,0Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na poziomie, który umożliwia mu korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
4,5Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na dobrym poziomie, który umożliwia mu dosyć swobodne korzystanie z literatury niemiecojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
5,0Doktorant posiada bardzo dobrą umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, umożliwiającą mu swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
ISD_4-_A1.01.2_U02
Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
2,0
3,0Doktorant w podstawowym zakresie posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A1.01.2_K01
Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej, ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
2,0Doktorant nie rozumie, jak duże znaczenie ma znajomość języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,0Doktorant stara się zrozumieć znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,5Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej.
4,0Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej.
4,5Doktorant bardzo dobrze rozumie i docenia dobrą znajomość języka niemieckiego, która pomaga mu zarówno w pracy naukowej jak i w wykonywaniu zawodu.
5,0Doktorant świetnie rozumie i docenia bardzo dobrą znajomość języka niemieckiego, którą w pracy naukowej i zawodowej uważa za absolutnie niezbędną.

Literatura podstawowa

  1. V.Eismann, Erfolgreich in Praesentationen, Cornelsen, Berlin, 2006
  2. Gabriele Graefen, Melanie Moll ; unter Mitarbeit von Angelika Steets, Wissenschaftssprache Deutsch : lesen - verstehen - schreiben. Ein Lehr- und Arbeitsbuch, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2011, ISBN 9783631609484
  3. M.Steinmetz, H.Dintera, Deutsch für Ingenieure. Ein DaF Lehrwerk für Studierende ingenieurwissenschaftlicher Fächer, Springer Vieweg, 2011

Literatura dodatkowa

  1. E.Zettl,J.Janssen,H.Mueller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft, Hueber, Ismanning, 1999
  2. Volker Eismann, Erfolgreich in Besprechungen, Cornelsen, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań1
T-LK-2Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany1
T-LK-3Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim2
T-LK-4Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia określające ilość używane w języku specjalistycznym2
T-LK-5Wybrane elementy gramatyczne typowe dla stylu naukowego (strona bierna, forma bezosobowa)4
T-LK-6Interpretacja wykresów, grafik i statystyk z użyciem specjalistycznego słownictwa4
14

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-LK-2Udział w konsultacjach2
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.01.2_U01Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, umożliwiającą mu korzystanie z specjalistycznej literatury obcojęzycznej zgodnej z kierunkiem studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury specjalistycznej z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Treści programoweT-LK-2Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany
T-LK-3Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim
T-LK-4Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia określające ilość używane w języku specjalistycznym
T-LK-5Wybrane elementy gramatyczne typowe dla stylu naukowego (strona bierna, forma bezosobowa)
T-LK-6Interpretacja wykresów, grafik i statystyk z użyciem specjalistycznego słownictwa
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-2Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie umie posługiwać się językiem niemieckim.
3,0Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na poziomie podstawowym, co w znacznym stopniu ogranicza mu swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
3,5Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckima poziomie więcej niż podstawowym, co utrudnia mu jednak swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
4,0Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na poziomie, który umożliwia mu korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
4,5Doktorant umie posługiwać się językiem niemieckim na dobrym poziomie, który umożliwia mu dosyć swobodne korzystanie z literatury niemiecojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
5,0Doktorant posiada bardzo dobrą umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, umożliwiającą mu swobodne korzystanie z literatury niemieckojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.01.2_U02Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
ISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-2Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany
T-LK-3Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim
T-LK-4Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia określające ilość używane w języku specjalistycznym
T-LK-5Wybrane elementy gramatyczne typowe dla stylu naukowego (strona bierna, forma bezosobowa)
T-LK-6Interpretacja wykresów, grafik i statystyk z użyciem specjalistycznego słownictwa
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-2Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w podstawowym zakresie posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.01.2_K01Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej, ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury specjalistycznej z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Treści programoweT-LK-2Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany
T-LK-3Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim
T-LK-4Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia określające ilość używane w języku specjalistycznym
T-LK-5Wybrane elementy gramatyczne typowe dla stylu naukowego (strona bierna, forma bezosobowa)
T-LK-6Interpretacja wykresów, grafik i statystyk z użyciem specjalistycznego słownictwa
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-2Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie rozumie, jak duże znaczenie ma znajomość języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,0Doktorant stara się zrozumieć znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,5Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej.
4,0Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej.
4,5Doktorant bardzo dobrze rozumie i docenia dobrą znajomość języka niemieckiego, która pomaga mu zarówno w pracy naukowej jak i w wykonywaniu zawodu.
5,0Doktorant świetnie rozumie i docenia bardzo dobrą znajomość języka niemieckiego, którą w pracy naukowej i zawodowej uważa za absolutnie niezbędną.