Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Informacja naukowa i otwarty dostęp:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Informacja naukowa i otwarty dostęp
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Biblioteka Główna
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR1 2 0,00,40zaliczenie
wykładyW1 4 0,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru informacji naukowej i otwartego dostępu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych.1
T-W-2Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej.1
T-W-3Dane badawcze. Otwarte dane badawcze. Plany zarządzania danymi badawczymi w projektach naukowych finansowanych ze środków publicznych. Narzedzia pomocne przy sporządzaniu planów. Ocena planów zarządzania danymi badawczymi przy wnioskowaniu o srodki grantowe. Raporty roczne zawierające dane i/lub metadane. Raporty roczne z weryfikacją planów zarządzania danymi badawczymi na etapie planowania badań we wniosku projektpwym oraz po jego zakończeniu.2
4
warsztaty
T-WR-1Zajęcia warsztatowe z programami Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Sporządzanie planu zarządzania danymi badawczymi.2
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2praca własna doktoranta6
10
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach2
A-WR-2praca własna doktoranta6
8

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i warsztaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowanego przez doktorantów planu zarządzania danymi badawczymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu systemu biblioteczno-informacyjnego ZUT w Bibliotece Głównej oraz bibliotekach wydziałowych. Zna przepisy obowiązujące w Bibliotece Głównej i zasady korzystania z usług bibliotecznych. Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy doktorskiej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-2, T-WR-1, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_U01
Umie korzystać ze zbiorów biblioteki oraz z katalogu online (wyszukiwanie, zamawianie, rezerwowanie książek do wypożyczenia lub w ramach udostępniania prezencyjnego - na miejscu w czytelni). Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii.
ISD_4-_U04, ISD_4-_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-WR-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_K01
Zna system biblioteczny i umie z niego korzystać. Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego.
ISD_4-_K01C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu systemu biblioteczno-informacyjnego ZUT w Bibliotece Głównej oraz bibliotekach wydziałowych. Zna przepisy obowiązujące w Bibliotece Głównej i zasady korzystania z usług bibliotecznych. Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy doktorskiej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego.
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_U01
Umie korzystać ze zbiorów biblioteki oraz z katalogu online (wyszukiwanie, zamawianie, rezerwowanie książek do wypożyczenia lub w ramach udostępniania prezencyjnego - na miejscu w czytelni). Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii.
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_K01
Zna system biblioteczny i umie z niego korzystać. Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego.
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maria M. Pawłowska, Marta M. Wachowicz, Wprowadzenie do zarządzania danymi naukowymi, Difin S.A., Warszawa, 2020, ISBN 978-83-8085-519-9
  2. Załącznik nr 1 do Zarządzenie nr 38/2020 Dyrektora Narodowego Centrum Nauki w sprawie ustalenia POLITYKI NARODOWEGO CENTRUM NAUKI DOTYCZĄCEJ OTWARTEGO DOSTĘPU DO PUBLIKACJI z dnia 27-05-2020, 2020
  3. Wytyczne dla wnioskodawców do uzupełnienia planu zarządzania danymi w projekcie badawczym, 2019

Literatura dodatkowa

  1. David Plotkin, Data stewardship. An Actionable guide to effective data management and data gevernance, Academic press, Londyn, 2021, ISBN 978-0-12-822132-7
  2. Anna Wałek, Sharing research data across disciplines, Gdańsk Tech Publishing House, Gdańsk, 2022, ISBN 978-83-7348-864-9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych.1
T-W-2Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej.1
T-W-3Dane badawcze. Otwarte dane badawcze. Plany zarządzania danymi badawczymi w projektach naukowych finansowanych ze środków publicznych. Narzedzia pomocne przy sporządzaniu planów. Ocena planów zarządzania danymi badawczymi przy wnioskowaniu o srodki grantowe. Raporty roczne zawierające dane i/lub metadane. Raporty roczne z weryfikacją planów zarządzania danymi badawczymi na etapie planowania badań we wniosku projektpwym oraz po jego zakończeniu.2
4

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zajęcia warsztatowe z programami Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Sporządzanie planu zarządzania danymi badawczymi.2
2

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2praca własna doktoranta6
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach2
A-WR-2praca własna doktoranta6
8
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_W01Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu systemu biblioteczno-informacyjnego ZUT w Bibliotece Głównej oraz bibliotekach wydziałowych. Zna przepisy obowiązujące w Bibliotece Głównej i zasady korzystania z usług bibliotecznych. Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy doktorskiej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru informacji naukowej i otwartego dostępu.
Treści programoweT-W-2Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej.
T-WR-1Zajęcia warsztatowe z programami Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Sporządzanie planu zarządzania danymi badawczymi.
T-W-3Dane badawcze. Otwarte dane badawcze. Plany zarządzania danymi badawczymi w projektach naukowych finansowanych ze środków publicznych. Narzedzia pomocne przy sporządzaniu planów. Ocena planów zarządzania danymi badawczymi przy wnioskowaniu o srodki grantowe. Raporty roczne zawierające dane i/lub metadane. Raporty roczne z weryfikacją planów zarządzania danymi badawczymi na etapie planowania badań we wniosku projektpwym oraz po jego zakończeniu.
T-W-1Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i warsztaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanego przez doktorantów planu zarządzania danymi badawczymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_U01Umie korzystać ze zbiorów biblioteki oraz z katalogu online (wyszukiwanie, zamawianie, rezerwowanie książek do wypożyczenia lub w ramach udostępniania prezencyjnego - na miejscu w czytelni). Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U04Potrafi wykorzystywać wiedzę do identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań oraz formułowanie hipotez badawczych, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego, - wnioskować i dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych oraz transferować je do sfery gospodarczej i społecznej
ISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru informacji naukowej i otwartego dostępu.
Treści programoweT-W-1Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych.
T-W-2Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej.
T-WR-1Zajęcia warsztatowe z programami Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Sporządzanie planu zarządzania danymi badawczymi.
T-W-3Dane badawcze. Otwarte dane badawcze. Plany zarządzania danymi badawczymi w projektach naukowych finansowanych ze środków publicznych. Narzedzia pomocne przy sporządzaniu planów. Ocena planów zarządzania danymi badawczymi przy wnioskowaniu o srodki grantowe. Raporty roczne zawierające dane i/lub metadane. Raporty roczne z weryfikacją planów zarządzania danymi badawczymi na etapie planowania badań we wniosku projektpwym oraz po jego zakończeniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i warsztaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanego przez doktorantów planu zarządzania danymi badawczymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_K01Zna system biblioteczny i umie z niego korzystać. Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru informacji naukowej i otwartego dostępu.
Treści programoweT-W-2Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej.
T-W-1Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i warsztaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanego przez doktorantów planu zarządzania danymi badawczymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0