Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Dydaktyka w szkole wyższej 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dydaktyka w szkole wyższej 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,5 ECTS (formy) 1,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 1,00,70zaliczenie
projektyP2 6 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, psychologii oraz socjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki oraz neurodydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocenianie wspierające2
T-P-2Tutoring w nauczaniu hybrydowym2
T-P-3Rola nauczyciela we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej szkoły wyższej2
6
wykłady
T-W-1Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się.3
T-W-2Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej.2
T-W-3Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej.2
T-W-4Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia.2
T-W-5Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej.2
T-W-6Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.2
T-W-7Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2przygotowanie samodzielnej pracy9
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca samodzielna i przygotowanie do zaliczenia.14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające – wykład metody problemowe metody aktywizujące metody eksponujące

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_D01.2_W01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki ze szczególnym uwzględnieniem metod wpływających na zwiększenie efektywności procesu uczenia się – nauczania oraz poprawnie charakteryzuje elementy procesu kształcenia w szkole wyższej.
ISD_4-_W03, ISD_4-_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_D01.2_U01
Student przygotowuje konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metody problemowe) oraz opracowuje projekt dotyczący zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej.
ISD_4-_U03C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_D01.2_K01
Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie ideę kształcenia ustawicznego oraz jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
ISD_4-_K03C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_D01.2_W01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki ze szczególnym uwzględnieniem metod wpływających na zwiększenie efektywności procesu uczenia się – nauczania oraz poprawnie charakteryzuje elementy procesu kształcenia w szkole wyższej.
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki oraz poprawnie charakteryzuje wybrane elementy procesu kształcenia w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_D01.2_U01
Student przygotowuje konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metody problemowe) oraz opracowuje projekt dotyczący zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej.
2,0
3,0Student przygotowuje z drobnymi błędami konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego oraz podejmuje próby opracowania projektu dotyczącego zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_D01.2_K01
Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie ideę kształcenia ustawicznego oraz jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
2,0
3,0Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy oraz respektuje zasady kultury wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, Kraków, 2007
  2. Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2012
  3. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2001
  2. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
  3. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocenianie wspierające2
T-P-2Tutoring w nauczaniu hybrydowym2
T-P-3Rola nauczyciela we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej szkoły wyższej2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się.3
T-W-2Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej.2
T-W-3Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej.2
T-W-4Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia.2
T-W-5Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej.2
T-W-6Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.2
T-W-7Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej.1
14

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2przygotowanie samodzielnej pracy9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca samodzielna i przygotowanie do zaliczenia.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_D01.2_W01Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki ze szczególnym uwzględnieniem metod wpływających na zwiększenie efektywności procesu uczenia się – nauczania oraz poprawnie charakteryzuje elementy procesu kształcenia w szkole wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki oraz neurodydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-3Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej.
T-W-1Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się.
T-W-7Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej.
T-W-2Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej.
T-W-5Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej.
T-W-4Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia.
T-W-6Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
Metody nauczaniaM-1metody podające – wykład metody problemowe metody aktywizujące metody eksponujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki oraz poprawnie charakteryzuje wybrane elementy procesu kształcenia w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_D01.2_U01Student przygotowuje konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metody problemowe) oraz opracowuje projekt dotyczący zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki oraz neurodydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-6Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
T-W-3Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej.
T-W-4Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia.
T-W-5Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej.
T-W-2Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej.
T-W-7Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej.
T-W-1Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się.
Metody nauczaniaM-1metody podające – wykład metody problemowe metody aktywizujące metody eksponujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotowuje z drobnymi błędami konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego oraz podejmuje próby opracowania projektu dotyczącego zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_D01.2_K01Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie ideę kształcenia ustawicznego oraz jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki oraz neurodydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-1Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się.
T-W-6Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów.
T-W-2Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej.
T-W-7Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej.
T-W-5Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej.
T-W-3Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej.
T-W-4Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia.
Metody nauczaniaM-1metody podające – wykład metody problemowe metody aktywizujące metody eksponujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy oraz respektuje zasady kultury wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0