Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Przygotowanie wniosków i prowadzenie projektów badawczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Przygotowanie wniosków i prowadzenie projektów badawczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,5 ECTS (formy) 1,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,30zaliczenie
projektyP3 14 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.14
14
wykłady
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)16
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B06_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W05C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B06_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02C-2, C-1T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B06_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B06_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B06_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B06_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Bajor, Jakub Fichna, Marcin Grabowski, Bartłomiej Lis, Michał Matuszewski, Piotr Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych, Rada Młodych Naukowców, Warszawa, 2013
  2. Tomasz Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 2016
  3. KOMISJA DO SPRAW ETYKI W NAUCE, Kodeks etyki pracownika naukowego, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.6
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B06_W01Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B06_U01Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B06_K01Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0