Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Indywidualne seminarium z opiekunem naukowym 6:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Indywidualne seminarium z opiekunem naukowym 6
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS6 14 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.
W-2Zakres wiedzy wynikający z programu studiów wybranej dyscypliny naukowej. Znajomość nowożytnego języka obcego (j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z obcojęzycznych źródeł informacji naukowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego planowania i prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. oraz rozprawy doktorskiej.14
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Samodzielne studiowanie literatury oraz gromadzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką rozprawy doktorskiej. Prowadzenie badań naukowych. Przygotowanie projektu badawczego, publikacji i rozprawy doktorskiej. Aktywny udział w konferencjach naukowych. Dyskusja z promotorem i z innymi pracownikami naukowymi.14
14

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH01.6_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
ISD_4-_W01, ISD_4-_W02, ISD_4-_W03, ISD_4-_W04, ISD_4-_W05C-1T-S-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH01.6_U01
Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04C-1T-S-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH01.6_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03C-1T-S-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH01.6_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH01.6_U01
Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH01.6_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beata Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
  2. Gambarelli Gianfranco Łucki Zbigniew 5, Praca dyplomowa i doktorska, CeDeWu Sp. z o.o., 2023
  3. Gambarelli Gianfranco Łucki Zbigniew 5, Praca dyplomowa i doktorska, CeDeWu Sp. z o.o., 2023
  4. Kazimierz Kuciński, Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, Difin, 2015
  5. Kazimierz Kuciński, Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, Difin, 2015
  6. Michał Lewandowski Mateusz Hypiak, Kompendium doktoranta, KUL, 2021
  7. Michał Lewandowski Mateusz Hypiak, Kompendium doktoranta, KUL, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Sułkowski, Renata Lenart-Gansiniec, Rozprawa doktorska w naukach społecznych. Poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, Społeczna Akdemia Nauk, Łódź, 2021
  2. Łukasz Sułkowski, Renata Lenart-Gansiniec, Rozprawa doktorska w naukach społecznych. Poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, Społeczna Akdemia Nauk, Łódź, 2021

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. oraz rozprawy doktorskiej.14
14

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Samodzielne studiowanie literatury oraz gromadzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką rozprawy doktorskiej. Prowadzenie badań naukowych. Przygotowanie projektu badawczego, publikacji i rozprawy doktorskiej. Aktywny udział w konferencjach naukowych. Dyskusja z promotorem i z innymi pracownikami naukowymi.14
14
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH01.6_W01Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz analizę istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
ISD_4-_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego planowania i prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. oraz rozprawy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH01.6_U01Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
ISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_U04Potrafi wykorzystywać wiedzę do identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań oraz formułowanie hipotez badawczych, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego, - wnioskować i dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych oraz transferować je do sfery gospodarczej i społecznej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego planowania i prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. oraz rozprawy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH01.6_K01Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego planowania i prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. oraz rozprawy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0