Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Dostępność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dostępność
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności i szczególnych potrzeb
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie identyfikacji barier dostępności w przetrzeni publicznej.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie dobrych praktyk w rozwiązaniach prodostępnościowych.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie korzystania z narzędzi wspomagających dostępność i ocenę dostępności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dostępność: Wprowadzenie - definicje, modele, charakterystyka i rodzaje niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb2
T-W-2Dostępność: Bariery w przestrzeni publicznej - przykłady i symulacje ograniczeń2
T-W-3Dostępność: Rozwiązania prodostępnościowe w przestrzeni publicznej - dobre praktyki2
T-W-4Dostępność: Ocena i pomiar dostępności - narzędzia i metody wspomagające audyt dostępności2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie zadania indywidualnego na zaliczenie6
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami analizy przypadków i symulacji praktycznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie zadania indywidualnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA04.2_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozumienia wyzwań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej oraz identyfikacją różnych rodzajów szczególnych potrzeb i związanych z nimi rozwiązań zapewniających i poprawiających dostępność.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-2, C-4, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA04.2_K01
Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestniczenia w procesie poprawy i zapewniania dostępności przestrzeni publicznej oraz wrażliwość i świadomość na zjawiska wykluczenia związanego z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-2, C-1, C-4, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA04.2_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozumienia wyzwań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej oraz identyfikacją różnych rodzajów szczególnych potrzeb i związanych z nimi rozwiązań zapewniających i poprawiających dostępność.
2,0
3,0Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA04.2_K01
Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestniczenia w procesie poprawy i zapewniania dostępności przestrzeni publicznej oraz wrażliwość i świadomość na zjawiska wykluczenia związanego z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uwtawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r. poz. 1696, 2019
  2. ONZ, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012, 2012
  3. Giełda M., Pojęcie niepełnosprawności, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław, 2015
  4. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, WYdawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  5. PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
  6. Jędrzejczak-Sprycha A., Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  7. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 848, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Charytonowicz J., Nowakowski P., Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień wieku, Wrocław, 2009
  2. Orłowska B. A. (red.), Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011
  3. Cohen J., Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, Jackson Heights, NY, USA, 2011
  4. Kuryłowicz E., Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005
  5. Wysocki M., Projektowania otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
  6. Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostępność: Wprowadzenie - definicje, modele, charakterystyka i rodzaje niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb2
T-W-2Dostępność: Bariery w przestrzeni publicznej - przykłady i symulacje ograniczeń2
T-W-3Dostępność: Rozwiązania prodostępnościowe w przestrzeni publicznej - dobre praktyki2
T-W-4Dostępność: Ocena i pomiar dostępności - narzędzia i metody wspomagające audyt dostępności2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie zadania indywidualnego na zaliczenie6
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA04.2_W01Posiada wiedzę w zakresie rozumienia wyzwań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej oraz identyfikacją różnych rodzajów szczególnych potrzeb i związanych z nimi rozwiązań zapewniających i poprawiających dostępność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie identyfikacji barier dostępności w przetrzeni publicznej.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie korzystania z narzędzi wspomagających dostępność i ocenę dostępności.
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności i szczególnych potrzeb
C-3Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie dobrych praktyk w rozwiązaniach prodostępnościowych.
Treści programoweT-W-2Dostępność: Bariery w przestrzeni publicznej - przykłady i symulacje ograniczeń
T-W-1Dostępność: Wprowadzenie - definicje, modele, charakterystyka i rodzaje niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb
T-W-4Dostępność: Ocena i pomiar dostępności - narzędzia i metody wspomagające audyt dostępności
T-W-3Dostępność: Rozwiązania prodostępnościowe w przestrzeni publicznej - dobre praktyki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami analizy przypadków i symulacji praktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie zadania indywidualnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA04.2_K01Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestniczenia w procesie poprawy i zapewniania dostępności przestrzeni publicznej oraz wrażliwość i świadomość na zjawiska wykluczenia związanego z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie identyfikacji barier dostępności w przetrzeni publicznej.
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności i szczególnych potrzeb
C-4Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie korzystania z narzędzi wspomagających dostępność i ocenę dostępności.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie dobrych praktyk w rozwiązaniach prodostępnościowych.
Treści programoweT-W-4Dostępność: Ocena i pomiar dostępności - narzędzia i metody wspomagające audyt dostępności
T-W-2Dostępność: Bariery w przestrzeni publicznej - przykłady i symulacje ograniczeń
T-W-3Dostępność: Rozwiązania prodostępnościowe w przestrzeni publicznej - dobre praktyki
T-W-1Dostępność: Wprowadzenie - definicje, modele, charakterystyka i rodzaje niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami analizy przypadków i symulacji praktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie zadania indywidualnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0