Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Sylabus przedmiotu Dostępność:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dostępność | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności i szczególnych potrzeb |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie identyfikacji barier dostępności w przetrzeni publicznej. |
C-3 | Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie dobrych praktyk w rozwiązaniach prodostępnościowych. |
C-4 | Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie korzystania z narzędzi wspomagających dostępność i ocenę dostępności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Dostępność: Wprowadzenie - definicje, modele, charakterystyka i rodzaje niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb | 2 |
T-W-2 | Dostępność: Bariery w przestrzeni publicznej - przykłady i symulacje ograniczeń | 2 |
T-W-3 | Dostępność: Rozwiązania prodostępnościowe w przestrzeni publicznej - dobre praktyki | 2 |
T-W-4 | Dostępność: Ocena i pomiar dostępności - narzędzia i metody wspomagające audyt dostępności | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie zadania indywidualnego na zaliczenie | 6 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami analizy przypadków i symulacji praktycznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie zadania indywidualnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA04.2_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozumienia wyzwań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej oraz identyfikacją różnych rodzajów szczególnych potrzeb i związanych z nimi rozwiązań zapewniających i poprawiających dostępność. | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA04.2_K01 Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestniczenia w procesie poprawy i zapewniania dostępności przestrzeni publicznej oraz wrażliwość i świadomość na zjawiska wykluczenia związanego z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA04.2_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozumienia wyzwań związanych z dostępnością przestrzeni publicznej oraz identyfikacją różnych rodzajów szczególnych potrzeb i związanych z nimi rozwiązań zapewniających i poprawiających dostępność. | 2,0 | |
3,0 | Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA04.2_K01 Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestniczenia w procesie poprawy i zapewniania dostępności przestrzeni publicznej oraz wrażliwość i świadomość na zjawiska wykluczenia związanego z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Nabycie wiedzy i umiejętności dowiedzone samodzielnym wykonaniem raportu z zadania indywidualnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Uwtawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r. poz. 1696, 2019
- ONZ, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012, 2012
- Giełda M., Pojęcie niepełnosprawności, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław, 2015
- Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, WYdawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
- Jędrzejczak-Sprycha A., Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 848, 2019
Literatura dodatkowa
- Charytonowicz J., Nowakowski P., Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień wieku, Wrocław, 2009
- Orłowska B. A. (red.), Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011
- Cohen J., Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, Jackson Heights, NY, USA, 2011
- Kuryłowicz E., Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005
- Wysocki M., Projektowania otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
- Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, 2015