Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w architekturze i inżynierii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zrównoważony rozwój w architekturze i inżynierii środowiska
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przegląd głównych tez w filozofii ekologicznej oraz celów zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia „zdrowego budynku”, zdrowia i dobrego samopoczucia w środowisku zbudowanym.2
T-W-2Kształtowanie formy obiektu architektonicznego oraz wynikającego z tego zużycia energii za pomocą cyfrowych narzędzi oraz modelowania informacji o budynku (ang. Building Information Modeling – BIM). Dobór konstrukcji oraz materiałów budowlanych z wykorzystaniem metody Analizy i Oceny Cyklu Życia (ang. Life Cycle Assessment – LCA). Ocena oraz prognozy dotyczące projektu budowlanego w aspekcie ekonomicznym i technicznym z wykorzystaniem metody Kosztów Cyklu Życia (ang. Life Cycle Costs – LCC)2
T-W-3Zrównoważony rozwój na różnych poziomach oddziaływania (globalnym, krajowym, wybranych działów gospodarki, przedsiębiorstwa - społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorczość na rzecz rozwoju zrównoważonego).2
T-W-4Rozwój gospodarczy - rozwój - zrównoważony - rozwój odnawialnych źródeł energii.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury oraz gromaczenie wiedzy związanej z tematyką zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska.7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA03.2_W01
Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA03.2_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA03.2_W01
Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
2,0
3,0Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA03.2_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
2,0
3,0Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski A., Pawłowski L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Część I: Środowisko, a zrównoważony rozwój. Problemy Ekorozwoju, 2008, Vol. 3, No.1, str. 53-65
  2. Mihelcic J.M., Zimmerman J.B., Environmental engineering: fundamentals, sustainability, design., Wiley, 2021, Third edition.
  3. Tsalis T.A., Malamateniou K.E., Koulouriotis D., Nikolaou I.E., New challenges for corporate sustainability reporting: United Nations' 2030 Agenda for sustainable development and the sustainable development goals. Corporate Social Responsibility and Environmental Management., Wiley, 2011, Volume 27, Issue 4, pp. 1617-1629
  4. Chi-Wei Huang, Chitsan Lin, Minh Ky Nguyen, Adnan Hussain, Xuan-Thanh Bui & Huu Hao Ngo, A review of biosensor for environmental monitoring: principle, application, and corresponding achievement of sustainable development goals, Bioengineered, 2023, 14:1, pp. 58-80
  5. Curran M.A., Life Cycle Assessment Handbook: A Guide for Environmentally Sustainable Products, Wiley-Scrivener, 2012, DOI:10.1002/9781118528372
  6. Bahramian M., Yetilmezsoy K., Life cycle assessment of the building industry: An overview of two dec- ades of research (1995–2018), Energy and Buildings, 2020, Volume 219, DOI:10.1016/j.enbuild.2020.109917
  7. Roberts M., Allen S., Coley D., Life cycle assessment in the building design process – A systematic literature review, Building and Environment, 2020, Volume 185, DOI:10.1016/j.buildenv.2020.107274
  8. Kowalczyk M., Zrównoważony rozwój miast na prawach powiatu w Polsce w świetle wybranych wskaźników środowiskowych., Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości., 2021, No 112, str. 69-84.
  9. Adamowicz N., Zielona gospodarka, zielony wzrost i zazielenienie jako formy realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju, Wieś i Rolnictwo, 2021, No 2, str. 13-33

Literatura dodatkowa

  1. Rockström J., Steffen W., Noone K., Persson Å., Chapin F.S.III, Lambin E. Lenton T.M., Scheffer M., Folke C., Schellnhuber H.J., Nykvist B., de Wit C.A., Hughes T., van der Leeuw S., Rodhe H., Sörlin S., Snyder P.K., Costanza R., Svedin U., Falkenmark M., Karlberg L., Corell R.W., Fabry W.J., Hansen J., Walker B., Liverman D., Richardson K., Crutzen P., Foley J., A safe operating space for humanity, Macmillan Publishers Ltd., London, 2009, NATURE |Vol 461| 24, DOI:10.1038/461472a
  2. Lawrence M., Reducing the Environmental Impact of Construction by Using Renewable Materials., Journal of Renewable Materials, Scrivener Publishing LLC., 2015, Vol.3, No.3, DOI: 10.7569/JRM.2015.634105
  3. Badarnah L., Form Follows Environment: Biomimetic Approaches to Building Envelope Design for Environmental Adaptation, Buildings, 2017, DOI:10.3390/buildings7020040
  4. Cody B., Form follows Energy. Using natural forces to maximize performance, Birkhäuser, 2017, https://doi.org/10.1515/9783035614114

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd głównych tez w filozofii ekologicznej oraz celów zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia „zdrowego budynku”, zdrowia i dobrego samopoczucia w środowisku zbudowanym.2
T-W-2Kształtowanie formy obiektu architektonicznego oraz wynikającego z tego zużycia energii za pomocą cyfrowych narzędzi oraz modelowania informacji o budynku (ang. Building Information Modeling – BIM). Dobór konstrukcji oraz materiałów budowlanych z wykorzystaniem metody Analizy i Oceny Cyklu Życia (ang. Life Cycle Assessment – LCA). Ocena oraz prognozy dotyczące projektu budowlanego w aspekcie ekonomicznym i technicznym z wykorzystaniem metody Kosztów Cyklu Życia (ang. Life Cycle Costs – LCC)2
T-W-3Zrównoważony rozwój na różnych poziomach oddziaływania (globalnym, krajowym, wybranych działów gospodarki, przedsiębiorstwa - społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorczość na rzecz rozwoju zrównoważonego).2
T-W-4Rozwój gospodarczy - rozwój - zrównoważony - rozwój odnawialnych źródeł energii.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury oraz gromaczenie wiedzy związanej z tematyką zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska.7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA03.2_W01Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-3Zrównoważony rozwój na różnych poziomach oddziaływania (globalnym, krajowym, wybranych działów gospodarki, przedsiębiorstwa - społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorczość na rzecz rozwoju zrównoważonego).
T-W-1Przegląd głównych tez w filozofii ekologicznej oraz celów zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia „zdrowego budynku”, zdrowia i dobrego samopoczucia w środowisku zbudowanym.
T-W-4Rozwój gospodarczy - rozwój - zrównoważony - rozwój odnawialnych źródeł energii.
T-W-2Kształtowanie formy obiektu architektonicznego oraz wynikającego z tego zużycia energii za pomocą cyfrowych narzędzi oraz modelowania informacji o budynku (ang. Building Information Modeling – BIM). Dobór konstrukcji oraz materiałów budowlanych z wykorzystaniem metody Analizy i Oceny Cyklu Życia (ang. Life Cycle Assessment – LCA). Ocena oraz prognozy dotyczące projektu budowlanego w aspekcie ekonomicznym i technicznym z wykorzystaniem metody Kosztów Cyklu Życia (ang. Life Cycle Costs – LCC)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA03.2_K01Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-4Rozwój gospodarczy - rozwój - zrównoważony - rozwój odnawialnych źródeł energii.
T-W-3Zrównoważony rozwój na różnych poziomach oddziaływania (globalnym, krajowym, wybranych działów gospodarki, przedsiębiorstwa - społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorczość na rzecz rozwoju zrównoważonego).
T-W-2Kształtowanie formy obiektu architektonicznego oraz wynikającego z tego zużycia energii za pomocą cyfrowych narzędzi oraz modelowania informacji o budynku (ang. Building Information Modeling – BIM). Dobór konstrukcji oraz materiałów budowlanych z wykorzystaniem metody Analizy i Oceny Cyklu Życia (ang. Life Cycle Assessment – LCA). Ocena oraz prognozy dotyczące projektu budowlanego w aspekcie ekonomicznym i technicznym z wykorzystaniem metody Kosztów Cyklu Życia (ang. Life Cycle Costs – LCC)
T-W-1Przegląd głównych tez w filozofii ekologicznej oraz celów zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia „zdrowego budynku”, zdrowia i dobrego samopoczucia w środowisku zbudowanym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0