Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Energooszczędne rozwiązania w systemach technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Energooszczędne rozwiązania w systemach technicznych
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami tworzenia i stosowania rozwiązań energooszczędnych w technice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia optymalnego zużycia energii w systemach technicznych. Regulacja w systemach technicznych.2
T-W-2Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych.2
T-W-3Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach. Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów.2
T-W-4Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych. Tworzenie rozwiązań energooszczędnych w technice.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca - wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA06.1_W01
Ma wiedzę o wprowadzaniu i stosowaniu rozwiązań energoszczędnych w technice
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA06.1_K01
Rozumie potrzebę stosowania rozwiązań energoszczędnych w technice
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA06.1_W01
Ma wiedzę o wprowadzaniu i stosowaniu rozwiązań energoszczędnych w technice
2,0
3,0Obecność na wykładach. Uzyskanie efektów kształcenia na poziomie 65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA06.1_K01
Rozumie potrzebę stosowania rozwiązań energoszczędnych w technice
2,0
3,0Obecność na wykładach. Uzyskanie efektów kształcenia na poziomie 65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Waters J.R., Energy Conservation in Buildings. A Guide to Part L of the Buildings Regulations, Blackwell, Oxford, 2003
  2. Szczechowiak i inni, Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994, Wydanie II poprawione
  3. Oszczak W., Ogrzewanie domów z zastosowaniem pomp ciepła, WNT, 2022
  4. Lewandowski M.W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, 2014
  5. Dziennik Ustaw z 2022 z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2022
  6. Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005
  7. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960

Literatura dodatkowa

  1. Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009
  2. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat. Pomiary. Regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  3. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia optymalnego zużycia energii w systemach technicznych. Regulacja w systemach technicznych.2
T-W-2Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych.2
T-W-3Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach. Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów.2
T-W-4Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych. Tworzenie rozwiązań energooszczędnych w technice.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA06.1_W01Ma wiedzę o wprowadzaniu i stosowaniu rozwiązań energoszczędnych w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami tworzenia i stosowania rozwiązań energooszczędnych w technice.
Treści programoweT-W-4Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych. Tworzenie rozwiązań energooszczędnych w technice.
T-W-3Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach. Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów.
T-W-2Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych.
T-W-1Podstawowe zagadnienia optymalnego zużycia energii w systemach technicznych. Regulacja w systemach technicznych.
Metody nauczaniaM-1podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach. Uzyskanie efektów kształcenia na poziomie 65%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA06.1_K01Rozumie potrzebę stosowania rozwiązań energoszczędnych w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami tworzenia i stosowania rozwiązań energooszczędnych w technice.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia optymalnego zużycia energii w systemach technicznych. Regulacja w systemach technicznych.
T-W-3Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach. Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów.
T-W-4Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych. Tworzenie rozwiązań energooszczędnych w technice.
T-W-2Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych.
Metody nauczaniaM-1podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach. Uzyskanie efektów kształcenia na poziomie 65%
3,5
4,0
4,5
5,0