Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Miasta dla ludzi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Miasta dla ludzi
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami ewolucji idei miasta od czasu rewolucji przemysłowej po czasy współczesne
C-2Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przestrzeń miasta a uwarunkowania ludzkiego ciała. Pojęcie wnętrza urbanistycznego1
T-W-2Zieleń w mieście. Miękkie i twarde krawędzie1
T-W-3Koncentracja i rozproszenie – miasto 15-minutowe1
T-W-4Miasto modernistyczne versus miasto życzliwe2
T-W-5Przestrzeń dla ludzi a polityka transportowa1
T-W-6Przykłady transformacji układów miejskich1
T-W-7Rewitalizacja miasta za pomocą kultury – przykład Bilbao1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Praca własna. Przygotowanie do zaliczenia8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA05.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu ewolucji doktryn kształtowania przestrzeni miejskich na przestrzeni lat w tym współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA05.2_K01
Student nabiera wrażliwości na przestrzeń miejską, staje się aktywnym i świadomym uczestnikiem życia społecznego, bierze odpowiedzialność za działania na rzecz ładu przestrzennego
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA05.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu ewolucji doktryn kształtowania przestrzeni miejskich na przestrzeni lat w tym współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego
2,0
3,0Nabycie wiedzy teoretycznej i faktograficznej potwierdzone pozytywnym wynikiem testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA05.2_K01
Student nabiera wrażliwości na przestrzeń miejską, staje się aktywnym i świadomym uczestnikiem życia społecznego, bierze odpowiedzialność za działania na rzecz ładu przestrzennego
2,0
3,0Udowodnienie zdolności do stosowania nabytej wiedzy potwierdzona pozytywnym wynikiem testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Gehl, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków, 2017
  2. David Sim, Miasto życzliwe, Wysoki Zamek, Kraków, 2022
  3. Charles Montgomery, Miasto szczęśliwe, Wysoki Zamek, Kraków, 2015
  4. Janette Sadik-Khan, Seth Solomonow, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi, Wysoki Zamek, Karków, 2017
  5. Hosey Lance, Kształt zieleni. O estetyce, ekologii i projektowaniu, Wysoki Zamek, Kraków, 2021
  6. Mikael Colville-Andersen, Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe, Wysoki Zamek, Karków, 2019
  7. Peter Walker, Jak rowery mogą uratować świat, Wysoki Zamek, Kraków, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Carolyn Steel, SITOPIA Jak jedzenie może ocalić świat, Wysoki Zamek, Kraków, 2021
  2. Joanna Erbel, Poza własnością. W stronę udanej polityki mieszkaniowej, Wysoki Zamek, Kraków, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przestrzeń miasta a uwarunkowania ludzkiego ciała. Pojęcie wnętrza urbanistycznego1
T-W-2Zieleń w mieście. Miękkie i twarde krawędzie1
T-W-3Koncentracja i rozproszenie – miasto 15-minutowe1
T-W-4Miasto modernistyczne versus miasto życzliwe2
T-W-5Przestrzeń dla ludzi a polityka transportowa1
T-W-6Przykłady transformacji układów miejskich1
T-W-7Rewitalizacja miasta za pomocą kultury – przykład Bilbao1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Praca własna. Przygotowanie do zaliczenia8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA05.2_W01Student ma wiedzę z zakresu ewolucji doktryn kształtowania przestrzeni miejskich na przestrzeni lat w tym współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego
C-1Zapoznanie się z procesami ewolucji idei miasta od czasu rewolucji przemysłowej po czasy współczesne
Treści programoweT-W-6Przykłady transformacji układów miejskich
T-W-7Rewitalizacja miasta za pomocą kultury – przykład Bilbao
T-W-1Przestrzeń miasta a uwarunkowania ludzkiego ciała. Pojęcie wnętrza urbanistycznego
T-W-3Koncentracja i rozproszenie – miasto 15-minutowe
T-W-4Miasto modernistyczne versus miasto życzliwe
T-W-2Zieleń w mieście. Miękkie i twarde krawędzie
T-W-5Przestrzeń dla ludzi a polityka transportowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie wiedzy teoretycznej i faktograficznej potwierdzone pozytywnym wynikiem testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA05.2_K01Student nabiera wrażliwości na przestrzeń miejską, staje się aktywnym i świadomym uczestnikiem życia społecznego, bierze odpowiedzialność za działania na rzecz ładu przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych tendencji kształtowania zdrowego, bezpiecznego i atrakcyjnego środowiska miejskiego
C-1Zapoznanie się z procesami ewolucji idei miasta od czasu rewolucji przemysłowej po czasy współczesne
Treści programoweT-W-3Koncentracja i rozproszenie – miasto 15-minutowe
T-W-2Zieleń w mieście. Miękkie i twarde krawędzie
T-W-5Przestrzeń dla ludzi a polityka transportowa
T-W-6Przykłady transformacji układów miejskich
T-W-4Miasto modernistyczne versus miasto życzliwe
T-W-1Przestrzeń miasta a uwarunkowania ludzkiego ciała. Pojęcie wnętrza urbanistycznego
T-W-7Rewitalizacja miasta za pomocą kultury – przykład Bilbao
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udowodnienie zdolności do stosowania nabytej wiedzy potwierdzona pozytywnym wynikiem testu
3,5
4,0
4,5
5,0