Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Magazynowanie energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Magazynowanie energii
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z obecnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
C-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem ciepła właściwego substancji, entalpii przemian fazowych i w reakcjach chemicznych. Magazynowanie chłodu. Magazynowanie energii mechanicznej/ elektrycznej z wykorzystaniem zasobników szczytowo-pompowych, systemów CAES oraz w kołach zamachowych. Baterie. Magazynowanieenergii w wodorze i innych paliwach wtórnych.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wykład multimedialny8
A-W-2Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia.8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA05.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić, dlaczego magazynowanie energii jest tak ważnym aspektem współczesnej energetyki, a takze umie nazwać i opisać obecnie stosowane metody magazynowania energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej oraz chłodu.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA05.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zrozumie konieczność poszukiwania nowych, efektywnych metod magazynowania energii jako jednego z największych wyzwań cywilizacyjnych obecnego czasu.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-2, C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA05.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić, dlaczego magazynowanie energii jest tak ważnym aspektem współczesnej energetyki, a takze umie nazwać i opisać obecnie stosowane metody magazynowania energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej oraz chłodu.
2,0
3,0Uzyskanie 61% z zaliczenia koncowego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA05.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zrozumie konieczność poszukiwania nowych, efektywnych metod magazynowania energii jako jednego z największych wyzwań cywilizacyjnych obecnego czasu.
2,0
3,0Uzyskanie 61% z zaliczenia koncowego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red D. Chwieduk, M. Jaworski, Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii., PWN, 2018
  2. Burheim O.S., Engineering Energy Storage, Elsevier, Amsterdam, 2017
  3. LF Cabeza (Ed.), Advances in Thermal Energy Storage Sytems, Elsevier, 2022

Literatura dodatkowa

  1. A.G. Ter-Gazarian, Energy Storage for Power Systems, The Institution of Engineering and Technology, London, United Kingdom, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem ciepła właściwego substancji, entalpii przemian fazowych i w reakcjach chemicznych. Magazynowanie chłodu. Magazynowanie energii mechanicznej/ elektrycznej z wykorzystaniem zasobników szczytowo-pompowych, systemów CAES oraz w kołach zamachowych. Baterie. Magazynowanieenergii w wodorze i innych paliwach wtórnych.8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład multimedialny8
A-W-2Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia.8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA05.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić, dlaczego magazynowanie energii jest tak ważnym aspektem współczesnej energetyki, a takze umie nazwać i opisać obecnie stosowane metody magazynowania energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej oraz chłodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obecnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
C-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.
Treści programoweT-W-1Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem ciepła właściwego substancji, entalpii przemian fazowych i w reakcjach chemicznych. Magazynowanie chłodu. Magazynowanie energii mechanicznej/ elektrycznej z wykorzystaniem zasobników szczytowo-pompowych, systemów CAES oraz w kołach zamachowych. Baterie. Magazynowanieenergii w wodorze i innych paliwach wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 61% z zaliczenia koncowego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA05.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zrozumie konieczność poszukiwania nowych, efektywnych metod magazynowania energii jako jednego z największych wyzwań cywilizacyjnych obecnego czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.
C-1Zapoznanie studentów z obecnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
Treści programoweT-W-1Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem ciepła właściwego substancji, entalpii przemian fazowych i w reakcjach chemicznych. Magazynowanie chłodu. Magazynowanie energii mechanicznej/ elektrycznej z wykorzystaniem zasobników szczytowo-pompowych, systemów CAES oraz w kołach zamachowych. Baterie. Magazynowanieenergii w wodorze i innych paliwach wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 61% z zaliczenia koncowego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0