Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Sylabus przedmiotu Współczesne metody analizy chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne metody analizy chemicznej | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin. | 2 |
T-W-2 | Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG. | 2 |
T-W-3 | Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami. | 2 |
T-W-4 | Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych. | 8 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryny/problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne przygotowanie rozwiązania konkretnego problemu (studium przypadku). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_ICH03.2_W01 Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_ICH03.2_K01 Rozumie konieczność analizy swojej działalności badawczej i jej wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej. | ISD_4-_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_ICH03.2_W01 Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych | 2,0 | |
3,0 | Pisemne przygotowanie rozwiązania problemu analitycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_ICH03.2_K01 Rozumie konieczność analizy swojej działalności badawczej i jej wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Schultze, Termiczna analiza różnicowa, PWN, Warszawa, 1974
- M. E. Brown, Introduction to Thermal Analysis. Techniques and Applications, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
- D. Senczyk, Polikrystaliczny dyfraktometr rentgenowski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
- Galen W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1980
- R.M. Silverstein, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
- Praca zbiorowa, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
- W. Zielenkiewicz, Pomiary efektów cieplnych, Centrum Upowszechniania Nauki PAN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Ciby, Poradnik Chemika Analityka, Analiza instrumentalna, Tom 2, WNT, Warszawa, 1998
- Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego, Gliwice, 1995, 510
- S. Berger, S. Braun, 200 and more basic NMR experiments, Wiley VCH, Weinheim, 2004
- E. Breitmaier, Structure elucidation by NMR in organic chemistry, Wiley, Chichester, 1993