Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Wstęp do sztucznej inteligencji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Wstęp do sztucznej inteligencji
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i statystyki na poziomie szkoły wyższej (studia 1. i 2. stopnia)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami sztucznej inteligencji i ich zastosowaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metod sztucznej inteligencji2
T-W-2Metody uczenia maszynowego2
T-W-3Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych2
T-W-4Uczenie głębokie (deep learning)2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
14

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP03.2_W01
Student definiuje pojęcie sztucznej inteligencji, charakteryzuje jej metody, opsuje możliwe zastosowania
ISD_4-_W03, ISD_4-_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP03.2_K01
Student ma świadomość korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej znaczenia dla postępu cywilizacyjnego
ISD_4-_K02, ISD_4-_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP03.2_W01
Student definiuje pojęcie sztucznej inteligencji, charakteryzuje jej metody, opsuje możliwe zastosowania
2,0
3,0Student definiuje pojęcie sztucznej inteligencji, charakteryzuje podstawowe jej metody i opisuje wybrane jej zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP03.2_K01
Student ma świadomość korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej znaczenia dla postępu cywilizacyjnego
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze korzyści i zagrożenia płynące z zastosowań sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawrzyński P., Podstawy sztucznej inteligencji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020
  2. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Yampolskiy, R. V. (red.), Sztuczna inteligencja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Kaplan, J. (red)., Sztuczna inteligencja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  3. Boden, M. A., Sztuczna inteligencja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metod sztucznej inteligencji2
T-W-2Metody uczenia maszynowego2
T-W-3Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych2
T-W-4Uczenie głębokie (deep learning)2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
14
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP03.2_W01Student definiuje pojęcie sztucznej inteligencji, charakteryzuje jej metody, opsuje możliwe zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami sztucznej inteligencji i ich zastosowaniem
Treści programoweT-W-3Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych
T-W-1Wprowadzenie do metod sztucznej inteligencji
T-W-4Uczenie głębokie (deep learning)
T-W-2Metody uczenia maszynowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcie sztucznej inteligencji, charakteryzuje podstawowe jej metody i opisuje wybrane jej zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP03.2_K01Student ma świadomość korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej znaczenia dla postępu cywilizacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami sztucznej inteligencji i ich zastosowaniem
Treści programoweT-W-3Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych
T-W-1Wprowadzenie do metod sztucznej inteligencji
T-W-2Metody uczenia maszynowego
T-W-4Uczenie głębokie (deep learning)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze korzyści i zagrożenia płynące z zastosowań sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0