Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach u zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach u zwierząt | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy anatomi i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zadławienie, wzdęcie, zatrucie, nagwożdżenie, ochwat, mastitis itp.) | 2 |
T-W-2 | Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie | 2 |
T-W-3 | Zasady wykonywania opatrunków u zwierząt | 2 |
T-W-4 | Resuscytacja u zwierząt | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do zwierząt (uspokajanie, poskramianie, ocena stanu zwierzęcia, podstawowe parametry fizjologiczne). | 2 |
A-W-3 | Przyczyn najczęstszych zatruć u zwierząt gospodarskich. Zasady udzielania pierwszej pomocy. | 2 |
A-W-4 | Lokalizacja i głębokość ran a zasady opatrywania. | 2 |
A-W-5 | Ocena stanu zwierzęcia. Zasady przeprowadzania RKO u zwierząt. | 2 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IP04.2_W01 Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IP04.2_K01 Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeni | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IP04.2_W01 Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IP04.2_K01 Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeni | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gupta R, Veterinary toxicology – basic and clinical principles., Missouri, New York, 2012
- Tim Hawcroft, Psy -pierwsza pomoc, CIBET, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- A manual for the primary animal health care worker, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Viale delle Terme di Caracalla, Rome, 1994