Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY

Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach u zwierząt
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy anatomi i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zadławienie, wzdęcie, zatrucie, nagwożdżenie, ochwat, mastitis itp.)2
T-W-2Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie2
T-W-3Zasady wykonywania opatrunków u zwierząt2
T-W-4Resuscytacja u zwierząt2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do zwierząt (uspokajanie, poskramianie, ocena stanu zwierzęcia, podstawowe parametry fizjologiczne).2
A-W-3Przyczyn najczęstszych zatruć u zwierząt gospodarskich. Zasady udzielania pierwszej pomocy.2
A-W-4Lokalizacja i głębokość ran a zasady opatrywania.2
A-W-5Ocena stanu zwierzęcia. Zasady przeprowadzania RKO u zwierząt.2
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP04.2_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP04.2_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeni
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP04.2_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP04.2_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeni
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gupta R, Veterinary toxicology – basic and clinical principles., Missouri, New York, 2012
  2. Tim Hawcroft, Psy -pierwsza pomoc, CIBET, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. A manual for the primary animal health care worker, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Viale delle Terme di Caracalla, Rome, 1994

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zadławienie, wzdęcie, zatrucie, nagwożdżenie, ochwat, mastitis itp.)2
T-W-2Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie2
T-W-3Zasady wykonywania opatrunków u zwierząt2
T-W-4Resuscytacja u zwierząt2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do zwierząt (uspokajanie, poskramianie, ocena stanu zwierzęcia, podstawowe parametry fizjologiczne).2
A-W-3Przyczyn najczęstszych zatruć u zwierząt gospodarskich. Zasady udzielania pierwszej pomocy.2
A-W-4Lokalizacja i głębokość ran a zasady opatrywania.2
A-W-5Ocena stanu zwierzęcia. Zasady przeprowadzania RKO u zwierząt.2
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP04.2_W01Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-W-3Zasady wykonywania opatrunków u zwierząt
T-W-4Resuscytacja u zwierząt
T-W-1Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zadławienie, wzdęcie, zatrucie, nagwożdżenie, ochwat, mastitis itp.)
T-W-2Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP04.2_K01Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-W-3Zasady wykonywania opatrunków u zwierząt
T-W-1Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zadławienie, wzdęcie, zatrucie, nagwożdżenie, ochwat, mastitis itp.)
T-W-4Resuscytacja u zwierząt
T-W-2Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0