Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy turystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy turystyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania podstawowych informacji w zakresie geografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska społecznego i gospodarczego. |
C-2 | Nauczenie umiejętności postrzegania turystyki jako zjawiska złożonego i wieloaspektowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarys dziejów turystyki – case study. | 3 |
T-A-2 | Formy i rodzaje turystyki. | 3 |
T-A-3 | Turystyka w Polsce – badanie funkcji turystycznej. | 3 |
T-A-4 | Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego. | 3 |
T-A-5 | Mobilność turystyczna różnych grup wiekowych. | 3 |
T-A-6 | Kadry w turystyce: pilot wycieczek, przewodnik turystyczny (miejski, górski, terenowy), wychowawca kolonijny, kierownik placówki wypoczynkowej. | 3 |
T-A-7 | Społeczne kadry w turystyce (PTTK, ZHP, wolontariat, inne). | 3 |
T-A-8 | Produkt turystyczny- jego marka i jakość. | 3 |
T-A-9 | Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez studentów. | 4 |
T-A-10 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-2 | Motywy podejmowania działalności turystycznej i cechy tej działalności. | 1 |
T-W-3 | Uwarunkowania rozwoju turystyki. Funkcje turystyki i kryteria jej podziału oraz rodzaje. | 2 |
T-W-4 | Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna. | 2 |
T-W-5 | Wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne. | 1 |
T-W-6 | Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie. | 2 |
T-W-7 | Produkt turystyczny. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-4 | analizowanie wskazanej literatury i danych źródłowych | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | analiza literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | wykład problemowy z elementami aktywizacji słuchaczy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń - kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_W01 Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie turystyki. | GT_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-A-8, T-A-7, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_U01 Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej. | GT_1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_K01 Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych. | GT_1A_K04, GT_1A_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_W01 Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie turystyki. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu turystyki. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu turystyki,lecz popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu więcej niż dobrym. Ponadto potrafi ocenić znaczenie infrastruktury turystycznej dla rozwoju. | |
5,0 | Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu bardzo dobrym, oraz potrafi ocenić wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_U01 Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej. | 2,0 | Student nie potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej. |
3,0 | Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dostatecznym,lecz popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dostatecznym, lecz popełnia nieliczne błedy. | |
4,0 | Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B03/1.5_K01 Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych. | 2,0 | Student nie jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych. |
3,0 | Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- W. Kurek, Turystyka, PWN, Warszawa, 2022, Online: https://docer.pl/doc/xnv0e01
- Czerwiński J., Podstawy turystyki., CeDeWu, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Franklin Adrian, Tourism: an introduction, Sage, 2013, https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=JiDxFg7TrOEC&oi=fnd&pg=PP2&dq=an+introduction+to+tourism+pdf&ots=9BExCu3801&sig=-1ASUMDTwR5jImbZoeVWF56PX1E&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
- Gaworecki W., Turystyka, PWE, Warszawa, 2010