Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem4
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych8
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji8
T-A-4Organizowanie zasobów przedsiębiorstwa4
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji6
30
wykłady
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie1
T-W-2Otoczenie organizacji1
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania1
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.1
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.1
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji1
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Współczesne trendy w zarządzaniu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zajęć13
A-A-3konsultacje7
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu11
A-W-4konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania z zakresu kontroli jakości
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B05/1.7_W01
Studenta zna i rozumie główne koncepcje zarządzania
GT_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1S-3
GT_1A_B05/1.7_W02
Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
GT_1A_W02C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-3
GT_1A_B05/1.7_W03
Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
GT_1A_W01C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B05/1.7_U01
Student potrafi zastosować uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
GT_1A_U01C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5, M-3, M-4S-1, S-2
GT_1A_B05/1.7_U02
Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
GT_1A_U02C-3T-A-1, T-A-5M-5, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B05/1.7_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
GT_1A_K05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5, M-6, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B05/1.7_W01
Studenta zna i rozumie główne koncepcje zarządzania
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje główne koncepcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
GT_1A_B05/1.7_W02
Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
GT_1A_B05/1.7_W03
Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B05/1.7_U01
Student potrafi zastosować uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
2,0Student nie potrafi zastosować procedur oraz metod rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
3,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w c onajmniej 85%.
5,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 95%.
GT_1A_B05/1.7_U02
Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych metod analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych.
3,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B05/1.7_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Można korzystać z wcześniejszych wydań od 2010 r.
  2. Zakrzewska-Bielawska A., Freda.A. (red.), Podstawy zarządzania - teoria i ćwiczenia, Warszawa, Wydawnictwo Nieoczywste, 2017
  3. Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
  4. Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich

Literatura dodatkowa

  1. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem4
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych8
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji8
T-A-4Organizowanie zasobów przedsiębiorstwa4
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie1
T-W-2Otoczenie organizacji1
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania1
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania1
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.1
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.1
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji1
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Współczesne trendy w zarządzaniu1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zajęć13
A-A-3konsultacje7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu11
A-W-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_W01Studenta zna i rozumie główne koncepcje zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie
T-W-2Otoczenie organizacji
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Współczesne trendy w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje główne koncepcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_W02Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_W03Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Organizowanie zasobów przedsiębiorstwa
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania z zakresu kontroli jakości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_U01Student potrafi zastosować uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Organizowanie zasobów przedsiębiorstwa
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania z zakresu kontroli jakości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować procedur oraz metod rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
3,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w c onajmniej 85%.
5,0Student potrafi zastosować procedury oraz metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_U02Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych metod analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych.
3,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi zastosować podstawowe metody analizy otoczenia z uwzględnieniem aspektów etycznych, międzynarodowych oraz kulturowych w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B05/1.7_K01Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K05Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonywane obowiązki zawodowe, ze świadomością wymagania tego do innych, a także dbałością o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Organizowanie zasobów przedsiębiorstwa
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi i komunikacją w organizacji
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania z zakresu kontroli jakości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0