Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Geografia turystyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia turystyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu geografii i podstaw turystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska przestrzennego |
C-2 | Charakterystyka i ocena zróżnicowania warunków środowiska przyrodniczego dla potrzeb turystyki. Poznanie relacji pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego a turystyką. |
C-3 | Przydatność przestrzeni na potrzeby ruchu turystycznego oraz oddziaływanie turystyki na środowisko |
C-4 | Zapoznanie z metodami stosowanymi w geografii turystycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mapa jako źródło informacji geograficzno-turystycznej o terenie. | 3 |
T-A-2 | Elementy kartografii turystycznej | 2 |
T-A-3 | Inwentaryzacja turystyczna. Opis obiektu, ośrodka i regionu turystycznego. | 2 |
T-A-4 | Przestrzeń turystyczna. Metody oceny atrakcyjności środowiska przyrodniczego i antropogenicznego dla potrzeb turystyki. Pojemność i chłonność turystyczna. Atrakcyjność i funkcja turystyczna obszaru. | 6 |
T-A-5 | Elementy i atrakcyjność środowiska geograficznego Polski. Prezentacje głównych regionów turystycznych Polski. | 4 |
T-A-6 | Prezentacja wybranych makroregionów turystycznych na świecie. | 4 |
T-A-7 | Szlaki turystyczne w Polsce i na świecie | 3 |
T-A-8 | Turystyka a środowisko przyrodnicze. | 2 |
T-A-9 | Współczesne zjawiska turystyczne zachodzące w przestrzeni geograficznej. Nowe trendy w turystyce | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, przedmiot badań i zakres geografii turyzmu. Geografia turystyczna w strukturze nauk geograficznych. Turystyka w Polsce i na świecie w ujęciu przestrzennym. | 2 |
T-W-2 | Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne. Potencjał turystyczny. Atrakcyjność turystyczna. Atrakcje turystyczne. Kategorie atrakcji turystycznych. Funkcja turystyczna. Turystyczne jednostki przestrzenne. | 2 |
T-W-3 | Sfery Ziemi jako środowiska zaspokajania potrzeb turystycznych. Atrakcyjność turystyczna rzeźby powierzchni Ziemi. Turystyka w wybranych typach przestrzeni: Turystyka nadmorska, Turystyka górska, Turystyka miejska, Turystyka na przyrodniczych obszarach ochronnych, Turystyka wiejska itp. | 5 |
T-W-4 | Zasoby i walory turystyczne (klasyfikacje, metody oceny, metody badań i koncepcje badawcze) | 2 |
T-W-5 | Zagospodarowanie turystyczne i jego przestrzenne zróźnicowanie | 2 |
T-W-6 | Ruch turystyczny (potrzeby, typy, kierunki, sezonowość, czas trwania) | 2 |
T-W-7 | Biometeorologiczne uwarunkowania turystyki | 2 |
T-W-8 | Zmiany klimatu i ich konsekwencje w turystyce | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacje |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: ocena ćwiczeń przedmiotowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_W01 Zna i rozumie podstawową terminologię związaną z geografią turystyczną. Zna i rozumie turystykę jako zjawisko przestrzenne. Zna i rozumie uwarunkowania oraz następstwa turystyki, między innymi w zakresie przydatności przestrzeni na potrzeby ruchu turystycznego oraz oddziaływania turystyki na środowisko. Zna główne regiony, ośrodki i obiekty turystyczne w Polsce i w wybranych krajach. | GT_1A_W01, GT_1A_W02, GT_1A_W05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_U01 Potrafi identyfikować, analizować, interpretować i oceniać zjawiska związane z turystyką oraz ich związki ze środowiskiem i społeczeństwami; potrafi oceniać przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki. Potrafi wykorzystywać wiedzę geograficzną w tworzeniu produktu turystycznego. Potrafi przygotować i prezentować w formie ustnej, pi- semnej i elektronicznej wyniki własnych działań. Potrafi ocenić możliwości i skutki oddziaływań człowieka na środowisko. | GT_1A_U02, GT_1A_U04, GT_1A_U07, GT_1A_U08, GT_1A_U09 | — | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_K01 Jest gotów do dbałości o środowisko naturalne i przyrodnicze oraz otwartość na nowe przyrodnicze trendy w turystyce i rekreacji. Jest gotów do postrzegania przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki. | GT_1A_K01, GT_1A_K03, GT_1A_K05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_W01 Zna i rozumie podstawową terminologię związaną z geografią turystyczną. Zna i rozumie turystykę jako zjawisko przestrzenne. Zna i rozumie uwarunkowania oraz następstwa turystyki, między innymi w zakresie przydatności przestrzeni na potrzeby ruchu turystycznego oraz oddziaływania turystyki na środowisko. Zna główne regiony, ośrodki i obiekty turystyczne w Polsce i w wybranych krajach. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym ma ogólną wiedzę związaną z geografią turystyczną, zna i rozumie podstawową terminologię związaną z geografią turystyczną, ma ogólną wiedzę dotyczącą specyfiki funkcjonowania turystyki w różnych warunkach środowiska geograficznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_U01 Potrafi identyfikować, analizować, interpretować i oceniać zjawiska związane z turystyką oraz ich związki ze środowiskiem i społeczeństwami; potrafi oceniać przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki. Potrafi wykorzystywać wiedzę geograficzną w tworzeniu produktu turystycznego. Potrafi przygotować i prezentować w formie ustnej, pi- semnej i elektronicznej wyniki własnych działań. Potrafi ocenić możliwości i skutki oddziaływań człowieka na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Słabo komunikuje się z jednostką i grupą w zakresie istotnych problemów w turystyce. Potrafi posługiwać się podstawowymi zagadnieniami z zakresu geografii turystycznej. Potrafi zidentyfikować podstawowe regiony turystyczne bez szczegółowego opisu. Słabo ocenia możliwości i skutki oddziaływań człowieka na środowisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B09/3.3_K01 Jest gotów do dbałości o środowisko naturalne i przyrodnicze oraz otwartość na nowe przyrodnicze trendy w turystyce i rekreacji. Jest gotów do postrzegania przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową wiedzę z zakresu wpływu turystyki na środowisko. Słabo postrzega przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki oraz posiada małą świadomość wykorzystania wiedzy geograficznej do tworzenia produktu turystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Kurek W., Turystyka (wybrane rozdziały), Warszawa, PWN, 2022
- red. Kurek W., Regiony turystyczne świata część 1 Europa, PWN, Warszawa, 2022
- red. Jerzy Makowski, Tomasz Wites, Geografia świata. Regiony (wybrane zagadnienia), PWN, Warszawa, 2020
- Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa, 2017
- Alexandru Ilieş, Jan A. Wendt., Geografia turystyczna : podstawy teorii i zagadnienia aplikacyjne, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańs, 2015
- Florian Plit, Jerzy Makowski, Maciej Jędrusik, Geografia turystyczna świata. Nowe trendy : Regiony turystyczne, UW, 2010
Literatura dodatkowa
- Różycki P., Geneza i teoria turystyki, PWN, Warszawa, 2022
- Marek Samborski, Karol Wejner, Geografia Polski, Arti, Warszawa, 2022
- Kożuchowski K., Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji., Wyd. Kurpisz, Poznań., 2005
- mapy turystyczne
- przewodniki, leksykony