Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, ze szczególnym uwaglednieniem mozliwosci rozwoju miedzynarodowego rynku turystycznego
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;1
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;1
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;1
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-7Globalizacja i problemy globalne1
T-A-8Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-9Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-3Organizacje międzynarodowe;2
T-W-4Gospodarka światowa;1
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
T-W-8Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie się do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B10/6.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy integracji międzynarodowej
GT_1A_W01, GT_1A_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B10/6.3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę idntyfikując kluczowe czynniki wpływające na kształtowanie się globalnej gospodarki
GT_1A_U01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B10/6.3_K01
Student jest gotowy do funkcjonowania w zglobalizowanej gospodarce
GT_1A_K01, GT_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B10/6.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy integracji międzynarodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych przesłanek integracji międzynarodowej
3,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym plus (w co najmniej 60%)
4,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dobrym (w co najmniej 70%)
4,5Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B10/6.3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę idntyfikując kluczowe czynniki wpływające na kształtowanie się globalnej gospodarki
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dostatecznym plus (w co najmniej 60%)
4,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dobrym(w co najmniej 70%)
4,5Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B10/6.3_K01
Student jest gotowy do funkcjonowania w zglobalizowanej gospodarce
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu wiecej niż dostatecznym (w co najmniej 60%)
4,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym (w co najmniej 70%)
4,5Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)

Literatura podstawowa

  1. Kacperska, E, Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, Wydawnictwo SGGW, Waeszawa, 2019
  2. Budnikowska, A., Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Kryk, B., Gospodarka regionalna i międzynarodowa, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 2018
  2. Francesco Zullo, Urban Growth and Habitat Connectivity: A Study on European Countries, MDPI, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/22/14689
  3. Zhang, Gege, et al, Sustainability of heritage tourism: A structural perspective from cultural identity and consumption intention., Sustainability, 2020, 12.21 (2020), https://www.mdpi.com/2071-1050/12/21/9199

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;1
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;1
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;1
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-7Globalizacja i problemy globalne1
T-A-8Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-9Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-3Organizacje międzynarodowe;2
T-W-4Gospodarka światowa;1
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
T-W-8Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B10/6.3_W01Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy integracji międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, ze szczególnym uwaglednieniem mozliwosci rozwoju miedzynarodowego rynku turystycznego
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-8Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;
T-W-3Organizacje międzynarodowe;
T-W-4Gospodarka światowa;
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych przesłanek integracji międzynarodowej
3,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym plus (w co najmniej 60%)
4,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dobrym (w co najmniej 70%)
4,5Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Student zna i rozumie podstawowe przesłanki integracji międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B10/6.3_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę idntyfikując kluczowe czynniki wpływające na kształtowanie się globalnej gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, ze szczególnym uwaglednieniem mozliwosci rozwoju miedzynarodowego rynku turystycznego
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;
T-W-3Organizacje międzynarodowe;
T-W-4Gospodarka światowa;
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dostatecznym plus (w co najmniej 60%)
4,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dobrym(w co najmniej 70%)
4,5Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B10/6.3_K01Student jest gotowy do funkcjonowania w zglobalizowanej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, ze szczególnym uwaglednieniem mozliwosci rozwoju miedzynarodowego rynku turystycznego
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-8Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;
T-W-3Organizacje międzynarodowe;
T-W-4Gospodarka światowa;
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym (w co najmniej 55%)
3,5Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu wiecej niż dostatecznym (w co najmniej 60%)
4,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym (w co najmniej 70%)
4,5Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym plus (w co najmniej 75%)
5,0Student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym (w co najmniej 80%)