Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzającego, wymaga podstawowej wiedzy z biologii ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki turystycznej na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Zdobycie praktycznej umiejętności zastosowania wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
C-3Kształtowanie umiejętności dostrzegania i analizy zjawisk i problemów związanych z kwestią ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.1
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.3
T-A-3Prawo ochrony środowiska a zagospodarowanie turystyczne regionów.4
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.2
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.3
T-A-6Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach branży turystycznej. Normy ISO 14000, EMAS. Przeciwdzialanie zanieczyszczeniom.3
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarki turystycznej jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.2
T-A-8Zaliczenie.2
20
wykłady
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.4
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.4
T-W-3Bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa. Rola ruchów ekologicznych.3
T-W-4Wpływ działalności turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.4
T-W-5Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.3
T-W-6Zaliczenie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-4Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zadawanie pytań w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnego testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C04/1.11_W01
Student znia i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
GT_1A_W01, GT_1A_W05, GT_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C04/1.11_U01
Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem.
GT_1A_U01, GT_1A_U04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C04/1.11_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarkii turystycznej powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K03, GT_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C04/1.11_W01
Student znia i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym tj. co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym plus tj. co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dobrym tj. co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dobrym plus tj. co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu bradzo dobrym tj. co najmniej 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C04/1.11_U01
Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem.
2,0Student nie potrafi okreśłić relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
3,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C04/1.11_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarkii turystycznej powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
2,0Student nie jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
3,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Dutkowski M., Konflikty ekologiczne, Wydawnictwo Naukowe Unierwsytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2021
  2. Wójcik J., Antopogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2020
  3. Holtzer M., Grabowska B., Podstawy ochrony środowiska : z elementami zarządzania środowiskowego, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica, Kraków, 2010
  4. Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Wydaw. Naukowe US, Szczecin, 2002
  5. SILSKI Z., Gospodarka a środowisko naturalne, Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bera M., Zaremba A., Baza noclegowa i towarzysząca – wybrane elementy infrastruktury polskich parków narodowych w latach 2005‒2015, CSWU Publishing House, Warszaw, 2021, https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8785/7825Bera
  2. Ariane Boixière-Asseray, Geneviève Chaudet ; tłumaczenie Julia Celer, Rośliny oczyszczające powietrze : zielone filtry antysmogowe, Muza SA, Warszawa, 2018
  3. Newsome D., Susan A. Moore, Rose K. Dowling, Natural Area Tourism, Aspects of Tourism, Channel View Publications, Brostol, Buffalo, Toronto, 2012, 2, https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=F5nfDPBcw44C&oi=fnd&pg=PR5&dq=ecology+in+tourism+industry&ots=_EYl3DqLtd&sig=sNopTqW6EI9azaBtoV7iaVtSckc&redir_esc=y#v=onepage&q=ecology%20in%20tourism%20industry&f=false
  4. red. Ewa Czech, Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.1
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.3
T-A-3Prawo ochrony środowiska a zagospodarowanie turystyczne regionów.4
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.2
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.3
T-A-6Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach branży turystycznej. Normy ISO 14000, EMAS. Przeciwdzialanie zanieczyszczeniom.3
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarki turystycznej jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.2
T-A-8Zaliczenie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.4
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.4
T-W-3Bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa. Rola ruchów ekologicznych.3
T-W-4Wpływ działalności turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.4
T-W-5Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.3
T-W-6Zaliczenie.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C04/1.11_W01Student znia i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności turystycznej z uwzględnieniem regulacji dotyczących podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki turystycznej na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
Treści programoweT-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-W-3Bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-4Wpływ działalności turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.
T-W-5Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.
T-A-3Prawo ochrony środowiska a zagospodarowanie turystyczne regionów.
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach branży turystycznej. Normy ISO 14000, EMAS. Przeciwdzialanie zanieczyszczeniom.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarki turystycznej jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-4Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadawanie pytań w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnego testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym tj. co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym plus tj. co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dobrym tj. co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu dobrym plus tj. co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędne do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju w stopniu bradzo dobrym tj. co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C04/1.11_U01Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznej umiejętności zastosowania wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
C-3Kształtowanie umiejętności dostrzegania i analizy zjawisk i problemów związanych z kwestią ochrony.
Treści programoweT-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-W-3Bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-4Wpływ działalności turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.
T-W-5Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.
T-A-3Prawo ochrony środowiska a zagospodarowanie turystyczne regionów.
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach branży turystycznej. Normy ISO 14000, EMAS. Przeciwdzialanie zanieczyszczeniom.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarki turystycznej jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-4Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadawanie pytań w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnego testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi okreśłić relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
3,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi okreśłić relację między organizmami żywymi a środowiskiem w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C04/1.11_K01Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarkii turystycznej powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań w turystyce na rzecz interesu publicznego
GT_1A_K05Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonywane obowiązki zawodowe, ze świadomością wymagania tego do innych, a także dbałością o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki turystycznej na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Zdobycie praktycznej umiejętności zastosowania wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-W-3Bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-4Wpływ działalności turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.
T-W-5Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.
T-A-3Prawo ochrony środowiska a zagospodarowanie turystyczne regionów.
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach branży turystycznej. Normy ISO 14000, EMAS. Przeciwdzialanie zanieczyszczeniom.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarki turystycznej jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-4Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadawanie pytań w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnego testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
3,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki turystyczej w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią w stopniu dostatetcznym tj. w co najmniej 95%.