Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami zarządzania jakością w kontekście funkcjonowania podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej, w tym z zakresu turystyki
C-2Nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością w organizacji i na konkretnym stanowisku pracy
C-3Poznanie przez studentów wymagań norm ISO serii 9000 i innych norm branżowych dotyczących przemysłu motoryzacyjnego , spożywczego, a także ukierunkowanych na środowisko i bezpieczeństwo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych2
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.2
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej3
T-A-4Nagrody jakości2
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych2
T-A-6Rachunek kosztów jakości2
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne2
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.03
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń2
20
wykłady
T-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością2
T-W-2Jakość jako czynnik konkurencyjności na rynku usług2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością3
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością2
T-W-5Przegląd popularnych systemów zarządzania jakością w Polsce i na świecie2
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością2
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji3
T-W-8Pomiar i ocena systemu zarządzania jakością usług2
T-W-9Koszty jakości2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie mapy procesów dla organziacji turtystycznej, w tym przygotowanie prezentacji z zakesu zarządzania jakością usług na wybranych przykłądach10
A-A-3Praca z książką / przegląd prasy związanej z jakością5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Przegląd literatury w tym czasopism naukowych i branżowych5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy związanej z jakością
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-5Ocena formująca: Przygotowanie mapy procesów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C20/5.3_W02
Ma wiedzę dotyczącą koncepcji i zasad zarządzania jakością
GT_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-A-7, T-A-8M-1S-1, S-2, S-4, S-5
GT_1A_C20/5.3_W03
Ma wiedzę dotcyzącą zasad wdrażania systemów zarządzania jakością, rodzajów systemów, przygotowania mapy procesów, praktycznych aspektów funkcjonowania systemów zarządzania jakoscią
GT_1A_W02C-1T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C20/5.3_U02
Potrafi wyjaśnić funkcjonowanie różnych systemów jakości, pojęcia jakości wyrobów i usłu, w tym usług turystycznych
GT_1A_U01C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-A-7, T-A-8M-4S-2, S-4, S-3
GT_1A_C20/5.3_U04
Potrafi wykorzystać narzędzia i metody dotcyzące zarządzania jakością loraz przeprowadzić rachunek kosztów jakości
GT_1A_U08C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C20/5.3_K01
Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy
GT_1A_K04C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-A-7, T-A-8M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-5
GT_1A_C20/5.3_K02
Angażuje się w proces nauczania
GT_1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C20/5.3_W02
Ma wiedzę dotyczącą koncepcji i zasad zarządzania jakością
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu koncepcji zarządzania jakością, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytotycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie stosunku do wiedzy jest średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
GT_1A_C20/5.3_W03
Ma wiedzę dotcyzącą zasad wdrażania systemów zarządzania jakością, rodzajów systemów, przygotowania mapy procesów, praktycznych aspektów funkcjonowania systemów zarządzania jakoscią
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu zasad wdrażania systemów zarządzania jakościąi, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C20/5.3_U02
Potrafi wyjaśnić funkcjonowanie różnych systemów jakości, pojęcia jakości wyrobów i usłu, w tym usług turystycznych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
GT_1A_C20/5.3_U04
Potrafi wykorzystać narzędzia i metody dotcyzące zarządzania jakością loraz przeprowadzić rachunek kosztów jakości
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C20/5.3_K01
Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
GT_1A_C20/5.3_K02
Angażuje się w proces nauczania
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań mauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  2. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  3. Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2012
  4. Modzelewski P., Opolski K., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2015
  5. G. Wójcik, Zarządzanie jakością w aspekcie kosztowym, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Wawak T., Doskonalenie jakości zarządzania w szkołach wyższych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2019
  7. D.R Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Lisiecka K. (red), Menedżer jakości Podejście procesowe, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2013
  2. Wójcik G., Koszty jakości, Difin, Poznan, 2014
  3. Marcelis W. J., Jongen W. M. F., Luning P. A., Zarządzanie jakością żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2016
  4. PN-EN ISO 9001:2015-10 - wersja polska (PN-EN ISO 9001:2015-10/Ap1:2017-08P), Polski Komitet Normalizacyjny, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych2
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.2
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej3
T-A-4Nagrody jakości2
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych2
T-A-6Rachunek kosztów jakości2
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne2
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.03
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością2
T-W-2Jakość jako czynnik konkurencyjności na rynku usług2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością3
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością2
T-W-5Przegląd popularnych systemów zarządzania jakością w Polsce i na świecie2
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością2
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji3
T-W-8Pomiar i ocena systemu zarządzania jakością usług2
T-W-9Koszty jakości2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie mapy procesów dla organziacji turtystycznej, w tym przygotowanie prezentacji z zakesu zarządzania jakością usług na wybranych przykłądach10
A-A-3Praca z książką / przegląd prasy związanej z jakością5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Przegląd literatury w tym czasopism naukowych i branżowych5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_W02Ma wiedzę dotyczącą koncepcji i zasad zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami zarządzania jakością w kontekście funkcjonowania podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej, w tym z zakresu turystyki
Treści programoweT-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej
T-A-4Nagrody jakości
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji
T-W-9Koszty jakości
T-W-2Jakość jako czynnik konkurencyjności na rynku usług
T-W-8Pomiar i ocena systemu zarządzania jakością usług
T-W-5Przegląd popularnych systemów zarządzania jakością w Polsce i na świecie
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.0
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-5Ocena formująca: Przygotowanie mapy procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu koncepcji zarządzania jakością, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytotycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie stosunku do wiedzy jest średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_W03Ma wiedzę dotcyzącą zasad wdrażania systemów zarządzania jakością, rodzajów systemów, przygotowania mapy procesów, praktycznych aspektów funkcjonowania systemów zarządzania jakoscią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami zarządzania jakością w kontekście funkcjonowania podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej, w tym z zakresu turystyki
Treści programoweT-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.0
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-5Ocena formująca: Przygotowanie mapy procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu zasad wdrażania systemów zarządzania jakościąi, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_U02Potrafi wyjaśnić funkcjonowanie różnych systemów jakości, pojęcia jakości wyrobów i usłu, w tym usług turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością w organizacji i na konkretnym stanowisku pracy
C-3Poznanie przez studentów wymagań norm ISO serii 9000 i innych norm branżowych dotyczących przemysłu motoryzacyjnego , spożywczego, a także ukierunkowanych na środowisko i bezpieczeństwo
Treści programoweT-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej
T-A-4Nagrody jakości
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji
T-W-9Koszty jakości
T-W-2Jakość jako czynnik konkurencyjności na rynku usług
T-W-8Pomiar i ocena systemu zarządzania jakością usług
T-W-5Przegląd popularnych systemów zarządzania jakością w Polsce i na świecie
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.0
Metody nauczaniaM-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy związanej z jakością
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_U04Potrafi wykorzystać narzędzia i metody dotcyzące zarządzania jakością loraz przeprowadzić rachunek kosztów jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością w organizacji i na konkretnym stanowisku pracy
Treści programoweT-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.0
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy związanej z jakością
S-5Ocena formująca: Przygotowanie mapy procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_K01Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością w organizacji i na konkretnym stanowisku pracy
C-3Poznanie przez studentów wymagań norm ISO serii 9000 i innych norm branżowych dotyczących przemysłu motoryzacyjnego , spożywczego, a także ukierunkowanych na środowisko i bezpieczeństwo
Treści programoweT-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej
T-A-4Nagrody jakości
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji
T-W-9Koszty jakości
T-W-2Jakość jako czynnik konkurencyjności na rynku usług
T-W-8Pomiar i ocena systemu zarządzania jakością usług
T-W-5Przegląd popularnych systemów zarządzania jakością w Polsce i na świecie
T-A-7Zapoznanie się z powszechnymi systemami z zakresu zarządzania jakoscią w tym systemu SUS 2_0. Określnie wymogów, celów i sposobu wprowadzenia sstemu do organziacji - aspekty praktyczne
T-A-8Hipotetyczne przygotowanie do wprowadzenia systemu zarządzania jakością, w tym przygotowanie dokumnetóa do audytu, samoocena i hipotetyczny audyt na przykładzie systemu SUS 2.0
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy związanej z jakością
S-5Ocena formująca: Przygotowanie mapy procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C20/5.3_K02Angażuje się w proces nauczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami zarządzania jakością w kontekście funkcjonowania podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej, w tym z zakresu turystyki
C-2Nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością w organizacji i na konkretnym stanowisku pracy
C-3Poznanie przez studentów wymagań norm ISO serii 9000 i innych norm branżowych dotyczących przemysłu motoryzacyjnego , spożywczego, a także ukierunkowanych na środowisko i bezpieczeństwo
Treści programoweT-W-1Postrzeganie jakości, rozwój metod i zasad zarządzania jakością
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Ogólne zasady projektowania i wprowadzania systemów zarządzania jakością
T-A-1Ocena jakości wyrobu z perspektywy klienta, w tym z zakresu usług turystycznych
T-A-2Wybór i wyznaczanie wartości i stanów cech jakościowych usługi z perspektywy dostawcy. Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.
T-A-3Zaprojektowanie mapy procesów organizacji usługowej
T-A-4Nagrody jakości
T-A-5Wykorzystanie narzędzi jakości w praktyce funkcjonowania podmiotów gospodarczych
T-A-6Rachunek kosztów jakości
T-W-6Narzędzia I metody wspomagające zarządzanie jakością
T-W-7Ocena systemów zarządzania jakością - zajęcia praktyczne - wizyta w orgaznizacji
T-W-9Koszty jakości
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte - egzamin
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy związanej z jakością
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań mauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.