Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka kongresowa i biznesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka kongresowa i biznesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólne pojęcie o podstawach turystykiogólne pojęcie o podstawach turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.2
T-A-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.2
T-A-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.2
T-A-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.2
T-A-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach.2
T-A-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.2
T-A-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe warunki do odbywania kongresów.5
T-A-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.5
T-A-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.2
T-A-10Zaliczenie.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej15
A-A-3Przegląd literatury uzupełniającej3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D33/6.7_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej
GT_1A_W01, GT_1A_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D33/6.7_U01
Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej
GT_1A_U01, GT_1A_U02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D33/6.7_K01
Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych
GT_1A_K01, GT_1A_K04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D33/6.7_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej
2,0student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej
3,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 55%
3,5student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 65%
4,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 75%
4,5student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 85%
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D33/6.7_U01
Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej
2,0Student nie potrafi rozpoznać procesów związanych z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej
3,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 55%
3,5Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 65%
4,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 75%
4,5Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 85%
5,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D33/6.7_K01
Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych
2,0Student nie jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych
3,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Katrina Glebova Wojciech Lewicki, Smart Cities and Tourism: Co-creating experiences, challenges and opportunities, Goodfellow Publishers Ltd, Oxford Anglia, 2022, ISBN: 9781915097088
  2. Krzysztof Cieślikowski., Zarządzanie turystyką biznesową : wybrane aspekty globalne i lokalne, Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice, 2015, ISBN: 9788364036576
  3. Katarzyna Klimek, Turystyka biznesowa na globalnym rynku usług turystycznych, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków, 2012, ISBN: 9788372525772

Literatura dodatkowa

  1. Pyka, R., Business tourism as an instrument fo changing the image and sustainable metropolisation of postindustrial cities as exemplified by the city of katowice in poland, Center for European Regional and Local Studies of the University of Warsaw (E, Warszawa, 2021, (Studia Regionalne i Lokalne, 2021, 84(2):7-24)
  2. Bogusław Stankiewicz Wojciech Lewicki, Podstawy turystyki, rekreacji i hotelarstwa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2020, ISBN 9788373655461
  3. Marta Sidorkiewicz, Turystyka biznesowa, Difin, Warszawa, 2011, ISBN 9788376414966

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.2
T-A-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.2
T-A-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.2
T-A-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.2
T-A-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach.2
T-A-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.2
T-A-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe warunki do odbywania kongresów.5
T-A-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.5
T-A-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.2
T-A-10Zaliczenie.1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej15
A-A-3Przegląd literatury uzupełniającej3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D33/6.7_W01Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-A-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.
T-A-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-A-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-A-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-A-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach.
T-A-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-A-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-A-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej
3,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 55%
3,5student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 65%
4,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 75%
4,5student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 85%
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki biznesowej w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D33/6.7_U01Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-A-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-A-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-A-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-A-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach.
T-A-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-A-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-A-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać procesów związanych z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej
3,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 55%
3,5Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 65%
4,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 75%
4,5Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 85%
5,0Student potrafi rozpoznać procesy związane z ogranizacją turystyki kongresowej i biznesowej w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D33/6.7_K01Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-A-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.
T-A-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-A-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-A-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-A-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach.
T-A-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-A-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-A-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych
3,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotowy do organizowania wyjazdów biznesowych i kongresowych w co najmniej 95%