Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Zarządzanie logistyką i transportem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie logistyką i transportem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz ekonomicznych uwarunkowań jego funkcjonowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i zarządzania przedsiębiorstwami transportowymi i spedycyjnymi w świetle obowiązujących przepisów prawnych oraz budowanie ich umiejętności i kompetencji społecznych związanych z tymi zagadnieniami. |
C-2 | Zapoznanie studentów z planowaniem i organizowaniem kontroli procesów logistycznych oraz zarządzaniem przepływem zasobów w łańcuchach dostaw oraz budowanie ich umiejętności i kompetencji społecznych związanych z tymi zagadnieniami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mierniki i wskaźniki logistyczne. Ocena efektywności procesów logistycznych. | 1 |
T-A-2 | Mapowanie procesów logistycznych. | 2 |
T-A-3 | Proces produkcyjny - analiza logistyczna zarządzania materiałami. | 2 |
T-A-4 | Logistyczna analiza sfery dystrybucyjnej. | 2 |
T-A-5 | Analiza logistyczna gospodarowania zapasami. | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie zapasami – analiza kosztów magazynowych oraz organizacja ewidencji materiałowej. | 2 |
T-A-7 | Stosowanie rozwiązań logistyki w przedsiębiorstwach – analizy przypadków. | 2 |
T-A-8 | Zarządzanie poszczególnymi gałęziami transportu. | 2 |
T-A-9 | Zarządzanie transportem multimodalnym i intermodalnym. | 1 |
T-A-10 | Zarządzanie outsourcingiem w logistyce i w transporcie. | 1 |
T-A-11 | Dokumenty transportowe i spedytorskie. | 1 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele produkcji – drzewo produktu, tworzenie listy materiałowej produktu, graf Gozinto, wyznaczanie zapotrzebowania na półprodukty i surowce, analiza czasu wytwarzania wyrobów. | 4 |
T-L-2 | Kolejność zleceń produkcyjnych. | 3 |
T-L-3 | Zapasy surowcowe – długoterminowe planowanie zapasów, planowanie dostaw, EOQ, weryfikacja wielkości zamówienia, wielkość partii dostaw, sterowanie wielkością zapasów. | 4 |
T-L-4 | Zapasy dystrybucyjne – kontrola przyjmowania zamówień, system DRP, koordynacja planów produkcji z zapasami dystrybucyjnymi, programowanie dynamiczne w planowaniu produkcji. | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie lokalizacji miejsc produkcji i magazynów. | 4 |
T-L-6 | Tworzenie rejonów obsługi. | 3 |
T-L-7 | Optymalizacja sieci dystrybucji. | 4 |
T-L-8 | Optymalizacja zadań bazy transportowej. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel, przedmiot i zakres logistyki. Analiza podstawowych pojęć. Tendencje rozwojowe logistyki. | 1 |
T-W-2 | Systemy logistyczne. Instytucjonalny i fazowy podział systemów logistycznych. Klasyczne funkcje logistyczne. | 1 |
T-W-3 | Zarządzanie logistyką zaopatrzenia. | 1 |
T-W-4 | Zarządzanie logistyką dystrybucji. | 1 |
T-W-5 | Zarządzanie logistyką magazynową. | 1 |
T-W-6 | Zarządzanie zapasami w systemie logistycznym. | 1 |
T-W-7 | Logistyczna obsługa klienta. | 1 |
T-W-8 | Logistyka globalna. | 1 |
T-W-9 | Logistyka a ekologia. Zarządzanie logistyką zwrotną. | 1 |
T-W-10 | Rola informacji i identyfikacji w logistyce. | 1 |
T-W-11 | Centra logistyczne i dystrybucyjne w sieciach logistycznych. | 1 |
T-W-12 | Podstawowe definicje transportu, klasyfikacja transportu. | 1 |
T-W-13 | Charakterystyka poszczególnych gałęzi transportu. | 1 |
T-W-14 | Transport multimodalny i intermodalny. | 1 |
T-W-15 | Transport ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych. | 1 |
T-W-16 | Transport w systemie logistycznym. | 1 |
T-W-17 | Strategie logistyczne. Zintegrowany system zarządzania łańcuchem dostaw. | 1 |
T-W-18 | Outsourcing w logistyce i w transporcie. | 1 |
T-W-19 | Charakterystyka spedycji, definicja spedytora. | 1 |
T-W-20 | Podstawowe ustawy i konwencje w działalności transportowej i spedycyjnej. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy służącej do wykonania ćwiczeń przedmiotowych | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
A-W-4 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy pozwalające przygotować się do egzaminu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: opis, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania w wykonywanie zadań praktycznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonywanych zadań praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-2 | T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-18 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Z_1P_C02/2.2_W02 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-10 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Z_1P_C02/2.2_W03 Student zna i rozumie zagadnienia związane z zarządzaniem transportem oraz zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-1 | T-A-9, T-A-8, T-W-15, T-L-8, T-W-16, T-W-14, T-A-11, T-W-12, T-W-20, T-W-13, T-W-19, T-W-18 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_U01 Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-L-5, T-A-4, T-L-1, T-A-10, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-L-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Z_1P_C02/2.2_U02 Student potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1 | T-A-10, T-L-6, T-L-8, T-A-8, T-L-7, T-A-11, T-A-7, T-A-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_K01 Student jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, w obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | Z_1P_K01, Z_1P_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-13, T-A-4, T-W-4, T-W-18, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-7, T-W-17, T-W-1, T-A-7, T-L-2, T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-L-3, T-W-5, T-A-9, T-A-5, T-A-2, T-L-6, T-A-10, T-L-1, T-W-10, T-A-6, T-W-20, T-L-8, T-A-3, T-L-5, T-A-1, T-W-12, T-A-11, T-W-16, T-W-6, T-W-19, T-A-8, T-L-4 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu podstaw logistyki ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów logistycznych. | |
Z_1P_C02/2.2_W02 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu planowania i organizacji procesów w logistyce. | |
Z_1P_C02/2.2_W03 Student zna i rozumie zagadnienia związane z zarządzaniem transportem oraz zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień dotyczących zarządzania transportem oraz nie zna i nie rozumie głównych koncepcji i metod logistycznych integrujących przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zagadnienia dotyczące zarządzania transportem oraz w stopniu dostatecznym zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zagadnienia dotyczące zarządzania transportem oraz w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zagadnienia dotyczące zarządzania transportem oraz na poziomie dobrym zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zagadnienia dotyczące zarządzania transportem oraz na poziomie więcej niż dobrym zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zagadnienia dotyczące zarządzania transportem oraz na poziomie bardzo dobrym zna i rozumie główne koncepcje i metody logistyczne integrujące przepływy zasobów w łańcuchach dostaw. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_U01 Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie potrafi planować i organizować kontroli procesów logistycznych. |
3,0 | Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych na poziomie więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych na poziomie więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student potrafi planować i organizować kontrolę procesów logistycznych na poziomie bardzo dobrym. | |
Z_1P_C02/2.2_U02 Student potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji dotyczących zarządzania transportem i spedycją. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi podejmować decyzje dotyczące zarządzania transportem i spedycją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C02/2.2_K01 Student jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, w obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | 2,0 | Student nie jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do świadomego zarządzania logistyką i transportem w przedsiębiorstwie, obszarze makrogospodarczym oraz w ujęciu globalnym. |
Literatura podstawowa
- Łapko A., Wagner N., Logistyka dystrybucji: trendy – wyzwania – przykłady, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Januła E., Kwiatkiewicz P., Kasińska M., Laskowski M., Zapasy i magazynowanie, As Pik, Poznań, 2020
- Krawczyk S., Podstawy logistyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Krawczyk S., Metody ilościowe w logistyce (przedsiębiorstwa), CH Beck, Warszawa, 2001, tom 2
- Wojewódzka-Król K., Załoga E., - red., Transport. Tendencje zmian, PWN, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- Gołembska E., Gołembski M., Transport w logistyce, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Blaik P., Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa, 2017
- Martin C., Logistics & Supply Chain Management, Pearson Education, 2016
- Sarder M.D., Logistics Transportation Systems, Bowling Green State University, Elsevier, USA, 2021, https://ftp.idu.ac.id/wp-content/uploads/ebook/ip/LOGISTIK%20TRANSPOTASI/Logistics%20Transportation%20Systems%20by%20MD%20Sarder%20(z-lib.org).pdf
- Rushton A., Croucher P., Baker P., The Handbook of Logistics & Distribution Management, Wyd. KoganPage, 2014, https://industri.fatek.unpatti.ac.id/wp-content/uploads/2019/03/149-The-Handbook-of-Logistics-and-Distribution-Management-Understanding-the-Supply-Chain-Alan-Rushton-Phil-Croucher-Peter-Baker-Edisi-1-2014.pdf