Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 36 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych pojęć i terminologii związanych z badaniami marketingowym
C-2Poznanie metod badawczych wykorzystywanych w badaniach marketingowych
C-3Umiejętność wykorzystywania narzędzi i technologii wspomagających badania marketingowe
C-4Praktyczne zastosowanie badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania jakościowe i ilościowe - specyfika2
T-L-2Błędy popełniane w procesie badania2
T-L-3Identyfikacjia problemów decyzyjnych - formułowanie problemów badawczych2
T-L-4Konstruowanie formularza ankiety - formularz online2
T-L-5Rodzaje pytań i zasady ich budowy2
T-L-6Wywiady indywidualne i grupowe2
T-L-7Typy obserwacji2
T-L-8Burza mózgów - etapy, zasady2
T-L-9Panel ekspertów i metoda delficka2
T-L-10Techniki projekcyjne i asocjacyjne w zarządzaniu2
T-L-11Proces doboru próby badawczej2
T-L-12Procesy i instrumenty pomiarowe2
T-L-13Pierwotne i wtórne żródła informacji2
T-L-14Pozasondażowe metody zbierania danych2
T-L-15Kodowanie danych - zasady2
T-L-16Wybrane metody ilościowej analizy danych2
T-L-17Metody prezentacji i oceny wyników badania2
T-L-18Zaliczenie zadań praktycznych - sprawozdanie2
36
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza i cel stosowania badań marketingowych4
T-W-2Rola badań w podejmowaniu decyzji2
T-W-3Rodzaje badań marketingowych2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5Etapy prowadzenia badań4
T-W-6Dobór próby badawczej2
T-W-7Specyfika badań ankietowych2
T-W-8Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-W-9Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-W-10Przygotowanie raportu z badań2
T-W-11Zaliczenie - test2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie zaliczenia13
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Zadania praktyczne
M-3Dyskusja
M-4Praca w grupie
M-5Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zadania praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C09/4.1_W01
Student zna i rozumie stopniu pojęcia związane z badaniami marketingowymi
Z_1P_W02, Z_1P_W04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-8M-1, M-3, M-5S-3, S-2, S-1
Z_1P_C09/4.1_W02
Student zna i rozumie metody badawcze wykorzystywane w badaniach marketingowych
Z_1P_W02C-2, C-1T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-7, T-L-5, T-W-3, T-L-6, T-L-16, T-L-17, T-L-11, T-L-12, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-10M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C09/4.1_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia i technologie wspomagające badania marketingowe
Z_1P_U02, Z_1P_U01C-4, C-3T-L-17, T-L-15, T-W-7, T-L-9, T-W-6, T-L-4, T-L-13M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C09/4.1_K01
Student jest gotów do etycznego stosowania badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy
Z_1P_K05, Z_1P_K01C-3, C-4T-W-2, T-L-14, T-W-3, T-L-13, T-L-3, T-L-16, T-W-4, T-L-10, T-L-5, T-L-12, T-L-17, T-L-9, T-L-11, T-L-8, T-L-15, T-L-7, T-L-6, T-L-2M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C09/4.1_W01
Student zna i rozumie stopniu pojęcia związane z badaniami marketingowymi
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie pojęcia związane z badaniami marketingowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C09/4.1_W02
Student zna i rozumie metody badawcze wykorzystywane w badaniach marketingowych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C09/4.1_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia i technologie wspomagające badania marketingowe
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wykorzystuje narzędzia i technologie wspomagające badania marketingowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C09/4.1_K01
Student jest gotów do etycznego stosowania badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do etycznego stosowania badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk, Stanisław, Badania marketingowe: podstawy metodyczne, PWE, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kaczmarczyk, Stanisław, Badania produktów i usług w cyklu rynkowym zastosowania badań marketingowych, UTP, Bydgoszcz, 2020
  2. Hernik, Joanna, Dangerous products on the contemporary EU market – characteristics of the non-food products, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 2022, 162, s. 245-258
  3. Nowaczyk Piotr, Research into the importance of small seaport nautical infrastructure in the development of the local economy., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, 64(7), 90-101
  4. Nowaczyk Piotr, Analiza efektywności projektu inwestycyjnego o charakterze publicznym na przykładzie Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk - Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, tom XVII, zeszyt 2, część I s.171-182

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania jakościowe i ilościowe - specyfika2
T-L-2Błędy popełniane w procesie badania2
T-L-3Identyfikacjia problemów decyzyjnych - formułowanie problemów badawczych2
T-L-4Konstruowanie formularza ankiety - formularz online2
T-L-5Rodzaje pytań i zasady ich budowy2
T-L-6Wywiady indywidualne i grupowe2
T-L-7Typy obserwacji2
T-L-8Burza mózgów - etapy, zasady2
T-L-9Panel ekspertów i metoda delficka2
T-L-10Techniki projekcyjne i asocjacyjne w zarządzaniu2
T-L-11Proces doboru próby badawczej2
T-L-12Procesy i instrumenty pomiarowe2
T-L-13Pierwotne i wtórne żródła informacji2
T-L-14Pozasondażowe metody zbierania danych2
T-L-15Kodowanie danych - zasady2
T-L-16Wybrane metody ilościowej analizy danych2
T-L-17Metody prezentacji i oceny wyników badania2
T-L-18Zaliczenie zadań praktycznych - sprawozdanie2
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza i cel stosowania badań marketingowych4
T-W-2Rola badań w podejmowaniu decyzji2
T-W-3Rodzaje badań marketingowych2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5Etapy prowadzenia badań4
T-W-6Dobór próby badawczej2
T-W-7Specyfika badań ankietowych2
T-W-8Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-W-9Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-W-10Przygotowanie raportu z badań2
T-W-11Zaliczenie - test2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie zaliczenia13
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C09/4.1_W01Student zna i rozumie stopniu pojęcia związane z badaniami marketingowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W04Absolwent zna i rozumie fakty i zjawiska związane z zarządzaniem organizacjami, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych pojęć i terminologii związanych z badaniami marketingowym
Treści programoweT-W-5Etapy prowadzenia badań
T-W-6Dobór próby badawczej
T-W-7Specyfika badań ankietowych
T-W-9Techniki projekcyjne i asocjacyjne
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
T-W-10Przygotowanie raportu z badań
T-W-3Rodzaje badań marketingowych
T-W-1Pojęcie, geneza i cel stosowania badań marketingowych
T-W-8Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-3Dyskusja
M-5Film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Zadania praktyczne
S-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie pojęcia związane z badaniami marketingowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C09/4.1_W02Student zna i rozumie metody badawcze wykorzystywane w badaniach marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod badawczych wykorzystywanych w badaniach marketingowych
C-1Zrozumienie podstawowych pojęć i terminologii związanych z badaniami marketingowym
Treści programoweT-L-13Pierwotne i wtórne żródła informacji
T-L-14Pozasondażowe metody zbierania danych
T-L-15Kodowanie danych - zasady
T-L-7Typy obserwacji
T-L-5Rodzaje pytań i zasady ich budowy
T-W-3Rodzaje badań marketingowych
T-L-6Wywiady indywidualne i grupowe
T-L-16Wybrane metody ilościowej analizy danych
T-L-17Metody prezentacji i oceny wyników badania
T-L-11Proces doboru próby badawczej
T-L-12Procesy i instrumenty pomiarowe
T-L-8Burza mózgów - etapy, zasady
T-L-3Identyfikacjia problemów decyzyjnych - formułowanie problemów badawczych
T-L-2Błędy popełniane w procesie badania
T-L-1Badania jakościowe i ilościowe - specyfika
T-L-9Panel ekspertów i metoda delficka
T-L-4Konstruowanie formularza ankiety - formularz online
T-L-10Techniki projekcyjne i asocjacyjne w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C09/4.1_U01Student potrafi wykorzystać narzędzia i technologie wspomagające badania marketingowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-4Praktyczne zastosowanie badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy
C-3Umiejętność wykorzystywania narzędzi i technologii wspomagających badania marketingowe
Treści programoweT-L-17Metody prezentacji i oceny wyników badania
T-L-15Kodowanie danych - zasady
T-W-7Specyfika badań ankietowych
T-L-9Panel ekspertów i metoda delficka
T-W-6Dobór próby badawczej
T-L-4Konstruowanie formularza ankiety - formularz online
T-L-13Pierwotne i wtórne żródła informacji
Metody nauczaniaM-4Praca w grupie
M-3Dyskusja
M-2Zadania praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wykorzystuje narzędzia i technologie wspomagające badania marketingowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C09/4.1_K01Student jest gotów do etycznego stosowania badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystywania narzędzi i technologii wspomagających badania marketingowe
C-4Praktyczne zastosowanie badań marketingowych w rozwiązywaniu problemów firmy
Treści programoweT-W-2Rola badań w podejmowaniu decyzji
T-L-14Pozasondażowe metody zbierania danych
T-W-3Rodzaje badań marketingowych
T-L-13Pierwotne i wtórne żródła informacji
T-L-3Identyfikacjia problemów decyzyjnych - formułowanie problemów badawczych
T-L-16Wybrane metody ilościowej analizy danych
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
T-L-10Techniki projekcyjne i asocjacyjne w zarządzaniu
T-L-5Rodzaje pytań i zasady ich budowy
T-L-12Procesy i instrumenty pomiarowe
T-L-17Metody prezentacji i oceny wyników badania
T-L-9Panel ekspertów i metoda delficka
T-L-11Proces doboru próby badawczej
T-L-8Burza mózgów - etapy, zasady
T-L-15Kodowanie danych - zasady
T-L-7Typy obserwacji
T-L-6Wywiady indywidualne i grupowe
T-L-2Błędy popełniane w procesie badania
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Zadania praktyczne
M-4Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do etycznego stosowania badań
3,5
4,0
4,5
5,0