Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Zarządzanie kanałem dystrybucji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie kanałem dystrybucji | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących logistyki dystrybucji. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących marketingu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z zagadnieniami i problemami decyzyjnymi związanymi z zarządzaniem dystrybucją, w szczególności kanałami dystrybucji i logistyką marketingową. |
C-2 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami zarządzania dystrybucją i jego konsekwencjami dla systemu zarządczego przedsiębiorstwa. |
C-3 | Nabycie umiejętności podejmowania decyzji dotyczących wyboru kanałów dystrybucji, tworzenia kanałów dystrybucji oraz zarządzania kanałami dystrybucji. |
C-4 | Nabycie umiejętności zarządzania hurtem i detalem oraz fizyczną dystrybucją produktów. |
C-5 | Nabycie umiejętności nawiązywania współpracy i rozwiązywania konfliktów w obrębie kanałów dystrybucji, a także motywowania i oceny jego uczestników. |
C-6 | Nabycie umiejętności kształtowania zintegrowanych łańcuchów dostaw, ustalania strategii dystrybucji na rynku krajowym i międzynarodowym oraz dokonywania oceny efektywności systemu dystrybucji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i funkcje dystrybucji w marketingu (dystrybucja jako element marketing mix). | 2 |
T-A-2 | Typy kanałów dystrybucji. Uczestnicy kanałów dystrybucji. | 3 |
T-A-3 | Decyzje dotyczące wyboru kanałów dystrybucji. | 3 |
T-A-4 | Zarządzanie kanałami dystrybucji. | 3 |
T-A-5 | Franchising jako forma kooperacji w dystrybucji. | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie hurtem i detalem. | 2 |
T-A-7 | Współpraca i konflikty w obrębie kanałów dystrybucji. | 3 |
T-A-8 | Motywowanie i ocena uczestników kanału dystrybucji (trade marketing). | 3 |
T-A-9 | Fizyczna dystrybucja produktów. | 2 |
T-A-10 | Zarządzanie sferą logistyki marketingowej. | 3 |
T-A-11 | Kształtowanie zintegrowanych łańcuchów dostaw. | 3 |
T-A-12 | Strategie dystrybucji na rynku krajowym i międzynarodowym. | 3 |
T-A-13 | Metody oceny efektywności systemu dystrybucji. | 3 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Decyzje dotyczące wyboru kanałów dystrybucji. Zarządzanie kanałami dystrybucji. | 2 |
T-WR-2 | Franchising jako forma kooperacji w dystrybucji. | 2 |
T-WR-3 | Zarządzanie hurtem i detalem. | 2 |
T-WR-4 | Współpraca i konflikty w obrębie kanałów dystrybucji. | 2 |
T-WR-5 | Motywowanie i ocena uczestników kanału dystrybucji (trade marketing). | 2 |
T-WR-6 | Fizyczna dystrybucja produktów. | 2 |
T-WR-7 | Zarządzanie sferą logistyki marketingowej. | 2 |
T-WR-8 | Kształtowanie zintegrowanych łańcuchów dostaw. | 2 |
T-WR-9 | Strategie dystrybucji na rynku krajowym i międzynarodowym. | 2 |
T-WR-10 | Metody oceny efektywności systemu dystrybucji. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy służącej do wykonania ćwiczeń przedmiotowych | 25 |
62 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy służącej do wykonania ćwiczeń przedmiotowych | 10 |
A-WR-3 | przygotowanie do zajęć | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania w wykonywanie zadań praktycznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-5 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/4,4_W02 Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji. | Z_1P_W03, Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-12, T-A-4, T-A-9 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/4,4_W03 Student zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | Z_1P_W02, Z_1P_W03, Z_1P_W04, Z_1P_W01 | — | C-2, C-1 | T-A-8, T-A-11, T-A-7, T-A-6, T-A-12, T-A-4, T-A-13, T-A-3 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/4,4_W04 Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz zna i rozumie jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W03, Z_1P_W04 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-3, T-A-8, T-A-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_U01 Student potrafi stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U02 | — | C-3, C-6, C-5, C-4 | T-WR-7, T-WR-6, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-8, T-WR-9, T-WR-1, T-WR-10, T-WR-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/4,4_U02 Student potrafi zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | Z_1P_U02, Z_1P_U04, Z_1P_U03, Z_1P_U01 | — | C-5, C-3, C-6, C-4 | T-WR-4, T-WR-9, T-WR-6, T-WR-10, T-WR-1, T-WR-7, T-WR-3, T-WR-2, T-WR-8, T-WR-5 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i zasięgania wiedzy ekspertów | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-4, C-5, C-2, C-1, C-3, C-6 | T-A-12, T-A-4, T-WR-6, T-A-13, T-A-5, T-A-6, T-WR-7, T-WR-1, T-A-3, T-WR-4, T-A-9, T-A-7, T-WR-10, T-A-11, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-WR-3, T-WR-2, T-WR-8, T-WR-5, T-A-10, T-WR-9 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe pojęcia: dystrybucji, strategii dystrybucji, kanału dystrybucji, logistyki dystrybucyjnej. | |
Z_1P_M01/4,4_W02 Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie klasyfikacji strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji. |
3,0 | Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student zna i rozumie klasyfikację strategii dystrybucji i kanałów dystrybucji w stopniu bardzo dobrym. | |
Z_1P_M01/4,4_W03 Student zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie problemów decyzyjnych w obrębie zarządzania dystrybucją. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie problemy decyzyjne w obrębie zarządzania dystrybucją. | |
Z_1P_M01/4,4_W04 Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz zna i rozumie jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie uwarunkowań zarządzania dystrybucją oraz nie zna i nie rozumie jego konsekwencji w sferze zarządczej i ekonomicznej. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz określać jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz określać jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz określać jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz określać jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie uwarunkowania zarządzania dystrybucją oraz określać jego konsekwencje w sferze zarządczej i ekonomicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_U01 Student potrafi stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | 2,0 | Student nie potrafi stworzyć strategii dystrybucji dla produktu i podejmować decyzji w tym zakresie. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym stworzyć strategię dystrybucji dla produktu i podejmować decyzje w tym zakresie. | |
Z_1P_M01/4,4_U02 Student potrafi zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować procesu zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorii dla wybranych formatów handlu. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaprojektować proces zarządzania kategorią, w szczególności konstruować kategorie dla wybranych formatów handlu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4,4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i zasięgania wiedzy ekspertów | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i zasięgania roli ekspertów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czubała A., Dystrybucja produktów, PWE, Warszawa, 2001
- Spyra Z., Kanały dystrybucji. Kształtowanie relacji, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Sołtysik A., Świerczek A., Podstawy zarządzania łańcuchem dostaw, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
- Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje, procedury, doświadczenia, PWE, Warszawa, 2010
- Zarzycka A. M., Systemy dystrybucji w eksporcie, Wyd. SGH, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kawa A., Konfigurowanie łańcucha dostaw: teoria, instrumenty i technologie, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2011
- Hastings R. D., Channel Distribution Sales and Management, 2018, ISBN 978-1-31-025653-0
- Gorchels L., West C., Marien E. J., The Manager's Guide to Distribution Channels, McGraw-Hill, 2004, ISBN: 978-0-07-144295-4
- Pelton L. E., Strutton D., Lumpkin J. R., Marketing Channels A Relationship Management Approach, Edinburgh Business School Heriot-Watt University, United Kingdom, 2016
- Ciesielski M., Długosz J., Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa, 2010