Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Informatyczne systemy kadrowo-płacowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Informatyczne systemy kadrowo-płacowe
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 55 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
C-2Ukształtowanie umiejętności obsługi wybranych programów kadrowo-płacowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie firmy testowej w wybranych systemach kadrowo-płacowych5
T-L-2Dokumentowanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik14
T-L-3Rozliczanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik22
T-L-4Sprawozdawczość w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik14
55

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć43
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie kadrowo-płacowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie ćwiczeń labolatoryjnych dotyczących zagadnień poruszanych w ramach zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/4.4_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
Z_1P_W02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/4.4_U01
Student potrafi sporządzać dokumentację kadrowo-płacową, w tym szczególnie na cele sprawozdawczości oraz obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe
Z_1P_U02, Z_1P_U04, Z_1P_U07C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/4.4_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/4.4_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad funkcjonowania oraz procedur obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
3,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/4.4_U01
Student potrafi sporządzać dokumentację kadrowo-płacową, w tym szczególnie na cele sprawozdawczości oraz obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe
2,0Student nie potrafi obsługiwać wybranych programów kadrowo-płacowych
3,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 55%
3,5Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 65%
4,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 75%
4,5Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 85%
5,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/4.4_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych

Literatura podstawowa

  1. Lipka A., Controlling personalny w kierunku zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim, PWE, Warszawa, 2021
  2. Biernacki M. (red.), System kadrowo-płacowy. Uwarunkowania podatkowe, księgowe i prawne, CeDeWu, Warszawa, 2021
  3. Pigulski M., Listy Płac 2023, Serwis Kadrowego, Warszawa, 2023, (E-book, pdf)

Literatura dodatkowa

  1. Instrukcje wybranych systemów informatycznych kadrowo-płacowych, np. Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace oraz Płatnik
  2. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U.2023, poz. 120, 2023
  3. Ustawa z dnia z dnia 26 czerwca 1974 r Kodeks pracy, Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm., 2023
  4. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz. U. z 2022 r. poz. 1009 z późn. zm., 2023

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie firmy testowej w wybranych systemach kadrowo-płacowych5
T-L-2Dokumentowanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik14
T-L-3Rozliczanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik22
T-L-4Sprawozdawczość w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik14
55

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć43
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/4.4_W01Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
Treści programoweT-L-2Dokumentowanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-1Tworzenie firmy testowej w wybranych systemach kadrowo-płacowych
T-L-3Rozliczanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-4Sprawozdawczość w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie kadrowo-płacowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie ćwiczeń labolatoryjnych dotyczących zagadnień poruszanych w ramach zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad funkcjonowania oraz procedur obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
3,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie zasady funkcjonowania oraz procedury obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/4.4_U01Student potrafi sporządzać dokumentację kadrowo-płacową, w tym szczególnie na cele sprawozdawczości oraz obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obsługi wybranych programów kadrowo-płacowych
Treści programoweT-L-1Tworzenie firmy testowej w wybranych systemach kadrowo-płacowych
T-L-4Sprawozdawczość w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-2Dokumentowanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-3Rozliczanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie kadrowo-płacowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie ćwiczeń labolatoryjnych dotyczących zagadnień poruszanych w ramach zajęć
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać wybranych programów kadrowo-płacowych
3,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 55%
3,5Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 65%
4,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 75%
4,5Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 85%
5,0Student potrafi obsługiwać wybrane programy kadrowo-płacowe w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/4.4_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi wybranych kadrowo-płacowych systemów informatycznych
C-2Ukształtowanie umiejętności obsługi wybranych programów kadrowo-płacowych
Treści programoweT-L-1Tworzenie firmy testowej w wybranych systemach kadrowo-płacowych
T-L-4Sprawozdawczość w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-3Rozliczanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
T-L-2Dokumentowanie w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników przy wykorzystaniu systemów informatycznych, jak: Symfonia Kadry i płace, Insert Gratyfikant, eNova 365, Optima Kadry i Płace, Systim itp. oraz programu Płatnik
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
M-1Wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu obsługi informatycznych systemów kadrowo-płacowych, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych