Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Controlling w obszarze finansów z zastosowaniem metody budżetowania w MS Excel:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling w obszarze finansów z zastosowaniem metody budżetowania w MS Excel | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z istotą i zadaniami controllingu finansowego |
C-2 | Przygotowanie studenta do korzystania z różnych źródeł informacji i narzędzi controllingu finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Istota (pojęcia, zakres, cele zastosowania) i narzędzia controllingu w obszarze finansów | 3 |
T-L-2 | Progozowanie, analiza i ocena: przychodów i kosztów, wpływów i wydatków oraz monitorowanie wyników finansowych jednostki | 6 |
T-L-3 | Określanie zapotrzebowania na zasoby, kapitały, źródła pokrycia z uwzględnieniem ryzyka oraz kosztów | 6 |
T-L-4 | Key Performance Indicators w badaniu skuteczności działalności przedsiębiorstwa | 6 |
T-L-5 | Elementy budżetowania finansowego, analizy odchyleń i raportowania w MsExcel (funkcjonalności Excela w budżetowaniu i raportowaniu) | 12 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Dobre praktyki w controllingu finansowym - przegląd i praktyczne zastosowanie rozwiązań, w tym w obszarze budżetowania | 18 |
T-WR-2 | Zaliczenie warsztatów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów źródłowych, rozwiązywanie zadań praktycznych | 25 |
62 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | analiza materiałów źródłowych | 13 |
A-WR-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Objaśnianie, wyjaśnianie, opowiadanie |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Indywidulne i grupowe rozwiązywanie problemów dotyczących doboru i zastosowania narzędzi controllinfu finansowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i osiągnięć studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń praktycznych/problemowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_W01 Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie | Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy dotyczące finansowych aspektów działalności jednostki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i formułuje na ich podstawie wnioski | Z_1P_U03 | — | C-2, C-1 | T-WR-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-WR-2, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-WR-1, T-L-2, T-WR-2, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_W01 Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie uwarunkowań zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, nie identyfikuje obszarów, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie uwarunkowania zarządzania finansami przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu controllingu, identyfikuje i analizuje obszary, które dotyczą finansowych działań w przedsiębiorstwie w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy dotyczące finansowych aspektów działalności jednostki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i formułuje na ich podstawie wnioski | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić prostych analiz finansowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego |
3,0 | Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 55% | |
3,5 | Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 65% | |
4,0 | Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 75% | |
4,5 | Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 85% | |
5,0 | Student przeprowadza proste analizy finansowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wnioskuje na podstawie efektów przeprowadzonych analiz a proponowane rozwiązania są poprawne co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
4,5 | Student na ogół przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |
5,0 | Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań, jak też myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Literatura podstawowa
- Sierpińska M. (red.), Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2023, lub wydania wcześniejsze
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza : analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Filipiak B., Dylewski M., Szczypa P., Budżetowanie w przedsiębiorstwie: aspekty rachunkowe, finansowe i zarządcze, CeDEWu, Warszawa, 2021
- Owidia-Surmacz A., Brojak-Trzaskowska M., Porada-Rochoń M., Budżetowanie i controlling w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2022
- Kotapski R., Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, Marina, Wrocław, 2014
- Humphrey M.L., Budgeting for beginners, Muffie Lynn Humphrey, 2019
- Humphrey M.L., Excel for budgeting, M.L. Humphrey, 2019
- Cypryjański J., Borawska A., Komorowski T.M., Excel dla menedżera. Casebook, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
- Kościelniak H., Monitoring finansowy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2021, ibuk
- Janik W., Paździor M., Controlling finansowy jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwami, Polietchnika Lubelska, 2015, ibuk