Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Controlling personalny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling personalny | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie oceny zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z koncepcją controllingu personalnego, jego roli w zarządzaniu i znaczenia rachunkowości w jego zastosowaniu |
C-2 | Przygotowanie studenta do identyfikacji kosztów zasobów ludzkich oraz stosowania odpowiednich narzędzi controllingu personalnego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji na potrzeby controllingu personalnego |
C-4 | Kształtowanie podstawowych umiejętności prowadzenia audytu personalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pojęcie, rodzaje i funkcje controllingu personalnego | 1 |
T-L-2 | Identyfikacja kosztów zasobów ludzkich | 2 |
T-L-3 | Pomiar i wycena kosztów zasobów ludzkich | 2 |
T-L-4 | Ujęcie kosztów zasobów ludzkich w ewidencji księgowej i ich rozliczanie | 4 |
T-L-5 | Budżetowanie kosztów zasobów ludzkich | 4 |
T-L-6 | Analiza struktury kosztów zasobów ludzkich przedsiębiorstwa i inne analizy strukturalne wykorzystywane w controllingu personalnym | 6 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
T-L-8 | Badanie kompetencji pracowników z wykorzystaniem modeli KSA i VARK | 5 |
T-L-9 | Metody analityczno-punktowe i metoda wyceny rynkowej w wartościowaniu stanowisk pracy | 5 |
T-L-10 | Wskaźniki HR metrics (KPI) w ocenie procesów zarządzania zasobami ludzkimi | 2 |
T-L-11 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Rola controllingu i controllera w różnych strukturach organizacyjnych | 2 |
T-WR-2 | Wskaźniki ilościowe i jakościowe controllingu personalnego stosowane w praktyce gospodarczej | 2 |
T-WR-3 | Narzędzia zarządzania wykorzystywane w controllingu personalnym w różnych organizacjach | 2 |
T-WR-4 | Proces wdrażania controllingu personalnego w różnych organizacjach | 3 |
T-WR-5 | Zaliczenie materiału | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań empirycznych | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 18 |
75 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-WR-2 | przygotowanie do zalicznia materiału, w tym analiza różnych rozwiązań stosowanych w praktyce gospodarczej | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień |
M-2 | Warsztaty tematyczne prowadzone przez przedstawicieli praktyki gospodarczej |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie pomiaru, wyceny ewidencji i rozliczania kosztów zasobów ludzkich oraz ich budżetowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_W01 Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności | Z_1P_W02 | — | C-1 | T-WR-4, T-L-11, T-WR-1, T-WR-5, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-1 |
Z_1P_M03/5.1_W02 Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji | Z_1P_W01 | — | C-2, C-3, C-4 | T-WR-3, T-WR-2, T-WR-5 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_U01 Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-3, C-2 | T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Z_1P_M03/5.1_U02 Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników | Z_1P_U02 | — | C-4 | T-L-10, T-L-11, T-L-9, T-L-8 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_W01 Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązań z innymi obszarami działalności |
3,0 | Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zasady funkcjonowania systemu controllingu personalnego w organizacji i jego powiązania z innymi obszarami działalności co najmniej w 95% | |
Z_1P_M03/5.1_W02 Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji | 2,0 | Student nie zna narzędzi do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji |
3,0 | Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna narzędzia do gromadzenia, analizy i prezentacji danych z obszaru zasobów ludzkich w organizacji co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_U01 Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych | 2,0 | Student nie potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać kosztów zasobów ludzkich oraz ich budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych |
3,0 | Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi identyfikować, ustalać, ewidencjonować i rozliczać koszty zasobów ludzkich oraz je budżetować, analizować i oceniać na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych co najmniej w 95% | |
Z_1P_M03/5.1_U02 Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników | 2,0 | Student nie potrafi zastosować podstawowych narzędzi audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników |
3,0 | Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi zastosować podstawowe narzędzia audytu personalnego i dokonać interpretacji uzyskanych wyników co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach nie kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach czasami kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach często kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach bardzo często kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach zazwyczaj kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodzielnego zastosowania instrumentów zarządzania na potrzeby controllingu personalnego. W swych decyzjach kieruje się myśleniem i działaniem w sposób przedsiębiorczy i etyczny |
Literatura podstawowa
- Lipka A., Controlling personalny w kierunku zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim, PWE, Warszawa, 2021
- Nesterak J., Nowak M., Kowalski M.J., Controlling personalny w praktyce przedsiębiorstw działających w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Marciniak J., Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Likszak J., Budowa systemu wynagrodzeń. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Bernais J., Ingram J., Controlling personalny i koszty pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2005, eBook, pdf.
- Schulte Ch., Personal-Controlling mit Kennzahlen. Aussagefähige Instrumente für eine aktive Steuerung im Personalwesen, Verlag Franz Vahlen GmbH, München, 2020