Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki zawodowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania i identyfikowania dylematów etycznych w pracy zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do etyki zawodowej - przegląd pojęć i definicji.1
T-W-2Kodeksy etyczne.2
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)2
T-W-4Etyka w zarządzaniu personelem.3
T-W-5Etyka w marketingu i reklamie.2
T-W-6Etyka w rachunkowości i finansach.2
T-W-7Etyka w biznesie międzynarodowym.2
T-W-8Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo.2
T-W-9Studia przypadków.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zajęć3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O01/2.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-1T-W-1, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2
Z_1P_O01/2.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, fianansów i rachunkowości, w biznesie międzynarodowym.
Z_1P_W02, Z_1P_W03C-1T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O01/2.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w różnych aspektach pracy zawodowej.
Z_1P_U01, Z_1P_U07C-1T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O01/2.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Z_1P_K05C-1T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O01/2.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_O01/2.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, fianansów i rachunkowości, w biznesie międzynarodowym.
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, finansów i rachunkoowści oraz w biznesie międzynarodowycm, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O01/2.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w różnych aspektach pracy zawodowej.
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w pracy zawodowej, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O01/2.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  3. Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu, Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  3. Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003
  4. J. Hernik, G. Grinberga-Zalite, Lies on labels, or cases of misleading consumers on the example of vegetable oils, Research for Rural Development, 2019, nr 2, 189-194
  5. J. Hernik, Unethical dimensions of business: Tho-Radia cosmetics case study, Perspektywy Kultury, 2023
  6. Jaworska E., Artienwicz N., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Kognitywne i społeczne uwarunkowania podejmowania decyzji z zakresu tworzenia informacji sprawozdawczej, Instytut Prawa Gospodarczego, Katowice, 2021
  7. Jaworska E., Ryzyko etyczne w zawodzie księgowego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2013, 765(61), s. 75-85.
  8. Jaworska E., Dylematy moralne zawodowych księgowych w świetle wybranych teorii etycznych, Wydawnictwo UMK w Toruniu, W: S. Sojak (red.), Rachunkowość. Wybrane problemy naukowo-badawcze, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do etyki zawodowej - przegląd pojęć i definicji.1
T-W-2Kodeksy etyczne.2
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)2
T-W-4Etyka w zarządzaniu personelem.3
T-W-5Etyka w marketingu i reklamie.2
T-W-6Etyka w rachunkowości i finansach.2
T-W-7Etyka w biznesie międzynarodowym.2
T-W-8Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo.2
T-W-9Studia przypadków.4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zajęć3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O01/2.1_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do etyki zawodowej - przegląd pojęć i definicji.
T-W-8Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo.
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki zawodowej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O01/2.1_W02Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, fianansów i rachunkowości, w biznesie międzynarodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-W-9Studia przypadków.
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)
T-W-4Etyka w zarządzaniu personelem.
T-W-6Etyka w rachunkowości i finansach.
T-W-7Etyka w biznesie międzynarodowym.
T-W-5Etyka w marketingu i reklamie.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w obszarze marketingu i reklamy, finansów i rachunkoowści oraz w biznesie międzynarodowycm, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O01/2.1_U01Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w różnych aspektach pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-W-2Kodeksy etyczne.
T-W-8Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo.
T-W-9Studia przypadków.
T-W-5Etyka w marketingu i reklamie.
T-W-6Etyka w rachunkowości i finansach.
T-W-7Etyka w biznesie międzynarodowym.
T-W-4Etyka w zarządzaniu personelem.
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w pracy zawodowej, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O01/2.1_K01Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-W-8Kultura organizacyjna i etyczne przywództwo.
T-W-3CSR (Corporate Social Responsibility)
T-W-7Etyka w biznesie międzynarodowym.
T-W-4Etyka w zarządzaniu personelem.
T-W-6Etyka w rachunkowości i finansach.
T-W-2Kodeksy etyczne.
T-W-9Studia przypadków.
T-W-5Etyka w marketingu i reklamie.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0