Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Filozofia sztucznej inteligencji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Filozofia sztucznej inteligencji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia.2
T-W-2Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.2
T-W-3Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-W-4Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.2
T-W-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.4
T-W-6Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)2
T-W-7Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-W-8Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).2
T-W-9Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2kosultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w formie testu lub ustnej.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O02/2.2_W01
Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
Z_1P_W03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O02/2.2_U01
Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
Z_1P_U05C-1T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_O02/2.2_K01
Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Z_1P_K03C-1T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O02/2.2_W01
Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
2,0
3,0Charakteryzuje na podstawowym poziomie stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O02/2.2_U01
Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe umiejętnośći porównywania omawianych stanowisk filozoficznych względem sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_O02/2.2_K01
Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające na ocenę wpływu SI na społeczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Flasiński Mariusz, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  2. Lennox J.C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023
  3. Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Markus D. Dubber (ed.), Frank Pasquale (ed.), Sunit Das (ed.), The Oxford Handbook of Ethics of AI, Oxford University Press, 2020
  2. Przegalińska A. Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak., 2020
  3. Dennett Daniel C., Świadomość, Copernicus Center Press, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia.2
T-W-2Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.2
T-W-3Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-W-4Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.2
T-W-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.4
T-W-6Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)2
T-W-7Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.2
T-W-8Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).2
T-W-9Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2kosultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w formie testu lub ustnej.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O02/2.2_W01Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-W-4Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-W-2Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-W-9Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy.
T-W-6Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-W-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-W-7Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-W-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia.
T-W-3Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-W-8Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
Metody nauczaniaM-1wykład, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Charakteryzuje na podstawowym poziomie stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O02/2.2_U01Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-W-2Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-W-8Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
T-W-6Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-W-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia.
T-W-4Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-W-3Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-W-7Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-W-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-W-9Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy.
Metody nauczaniaM-1wykład, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe umiejętnośći porównywania omawianych stanowisk filozoficznych względem sztucznej inteligencji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_O02/2.2_K01Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, a także do inicjowania oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii.
Treści programoweT-W-9Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy.
T-W-8Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa).
T-W-2Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji.
T-W-1Sztuczna inteligencja – definicje i historia.
T-W-6Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka)
T-W-3Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji.
T-W-4Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a.
T-W-5Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja.
T-W-7Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji.
Metody nauczaniaM-1wykład, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające na ocenę wpływu SI na społeczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0