Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie danych geoinformatycznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Informatyka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Przetwarzanie danych geoinformatycznych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych i podstaw języka SQL i Python. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Układy współrzędnych i struktura danych GIS | 1 |
| T-L-2 | Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych | 2 |
| T-L-3 | Analiza danych wektorowych | 2 |
| T-L-4 | Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL | 2 |
| T-L-5 | Analiza danych rastrowych i teledetekcja | 3 |
| T-L-6 | Analiza danych GIS w strukturze 3D | 4 |
| T-L-7 | Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria) | 4 |
| 18 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawy systemów informacji przestrzennej | 1 |
| T-W-2 | Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych | 2 |
| T-W-3 | Źródła danych w GIS | 2 |
| T-W-4 | Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej | 2 |
| T-W-5 | Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych | 2 |
| T-W-6 | Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi | 2 |
| T-W-7 | Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS | 2 |
| T-W-8 | Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego. | 1 |
| T-W-9 | Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu | 2 |
| T-W-10 | Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego | 2 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 18 |
| A-L-2 | Praca własna z danymi i wykonanie projektu zaliczeniowego | 17 |
| A-L-3 | Konsultacje | 2 |
| 37 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
| A-W-2 | Praca własna ze wskazanymi źródłami informacji | 14 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 3 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 37 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena raportów z wykonania zadań |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (pytania testowe i otwarte_ podsumowujące wiedzę zdobytą podczas wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_C06.4_W01 Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce. | I_2A_W03, I_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_C06.4_U01 Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników. | I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U16 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_C06.4_K01 Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_C06.4_W01 Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce. | 2,0 | |
| 3,0 | elementarna znajomość treści programowych przekazywanych podczas wykładu (zweeryfikowana na podstawie zaliczenia pisemnego) | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_C06.4_U01 Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników. | 2,0 | |
| 3,0 | Uczęszcza na ćwiczenia. Stara się prawidłowo wykonywać poszczególne zadania. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_C06.4_K01 Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki. | 2,0 | |
| 3,0 | Uczęszcza na ćwiczenia i wykłady. Stara się wykorzystać wiedzę teoretyczną pozyskaną na wykładach w realizacji zadań praktycznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Iwańczak B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map., Helion, Warszawa, 2013
- Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Warszawa, 2005