Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
Sylabus przedmiotu Interaktywne systemy multimedialne:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Informatyka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Interaktywne systemy multimedialne | ||
| Specjalność | Systemy komputerowe zorientowane na człowieka | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomośc zagadnień z zakresu przetwarzania obrazu i dźwieku |
| W-2 | znajomość algebry liniowej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | wykorzystanie środowiska Python w programowaniu interaktywnych systemów multimedialnych | 1 |
| T-L-2 | Implementacja wybranych algorytmów kwantyzacji, próbkowania i oceny jakości obrazu i dźwięku cyfrowego | 2 |
| T-L-3 | Implementacja wybranych algorytmów kompresji bezstratnej danych multimedialnych | 2 |
| T-L-4 | Implementacja i badanie algorytmów syntezy dźwięku cyfrowego | 2 |
| T-L-5 | Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych obrazowych | 3 |
| T-L-6 | Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych dźwiękowych | 2 |
| T-L-7 | Implementacja i badanie prostego algorytmu rozpoznawania mowy | 4 |
| T-L-8 | Implementacja obsługi formatu opisu treści medycznych na bazie DICOM | 2 |
| T-L-9 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy) | 1 |
| T-W-2 | Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy, kwantyzacja, próbkowanie, ocena jakości | 2 |
| T-W-3 | Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej | 6 |
| T-W-4 | Synteza dźwięku, w tym mowy | 2 |
| T-W-5 | Opis treści multimedialnych: obrazu i dźwięku, na przykładzie MPEG-7 | 2 |
| T-W-6 | Sterowanie systemem komputerowym, naturalne interfejsy komunikacyjne, rzeczywistość rozszerzona | 2 |
| T-W-7 | Elementy biometrycznej identyfikacji użytkownika, twarz, odcisk palca, biometria behawioralna | 2 |
| T-W-8 | Systemy medyczne, obrazowanie, przetwarzanie danych DICOM | 2 |
| T-W-9 | Zaliczenie wykładu | 1 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 20 |
| A-L-2 | Realizacja zadań domowych | 30 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
| A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
| A-W-3 | Indywidualne studiowanie tematyki przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia | 28 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie testowe |
| S-2 | Ocena formująca: laboratorium: ocena zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_D03.05_W01 Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | I_2A_W03, I_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_D03.05_U01 Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | I_2A_U01, I_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I_2A_D03.05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawaę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | I_2A_K03, I_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_D03.05_W01 Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_D03.05_U01 Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi zrealizować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych przy uzyciu bibliotek wysokopoziomowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| I_2A_D03.05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawaę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | 2,0 | |
| 3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2017, 2
- C. Bishop, Pattern Recognition and Machine Learning, Springer Verlag, 2011, 2
Literatura dodatkowa
- V. Santhi, D. P. Acharjya, M. Ezhilarasan (Editor), Emerging Technologies in Intelligent Applications for Image and Video Processing, IGI Global, 2016, 1
- Adrian Kaehler, Gary Bradski, Computer Vision in C++ with the OpenCV Library, 2017, https://github.com/oreillymedia/Learning-OpenCV-3_examples
- Jan Erik Solem, Programming Computer Vision with Python, O'Reilly, 2012, http://programmingcomputervision.com/