Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz układami funkcjonalnymi na różnych poziomach organizacji i budowy roślin. Przegląd roślin użytkowych wykorzystywanych w produkcji rolniczej, ogrodniczej, farmacji i biotechnologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa morfologiczna pędów i korzeni roślin. Zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych - modyfikacje. | 6 |
T-L-2 | Budowa organów generatywnych roślin - kwiaty, owoce, nasiona. Obserwacje morfologiczne i mikroskopowe. | 6 |
T-L-3 | Budowa komórki roślinnej - elementy plazmatyczne i nieplazmatyczne, lokalizacja materiałów zapasowych - obserwacje mikroskopowe. | 4 |
T-L-4 | Rodzaje tkanek roślinnych - charakterystyka funkcjonalna. Obserwacje mikroskopowe. | 6 |
T-L-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych. Obserwacje mikroskopowe. | 4 |
T-L-6 | Rozpoznawanie i charakterystyka użytkowa wybranych gatunków roślin nasiennych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. | 4 |
T-W-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych. | 6 |
T-W-3 | Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. | 3 |
T-W-4 | Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek. | 5 |
T-W-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych. | 6 |
T-W-6 | Przegląd systematyczny roślin użytkowych wykorzystywanych w produkcji rolniczej, ogrodniczej, farmacji i biotechnologii | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie opracowania zielnikowego | 18 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | projekt |
M-4 | esej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Test pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Projekt |
S-4 | Ocena podsumowująca: Esej |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B07_W01 Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych, wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji oraz wskazać cechy użytkowe | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B07_U01 Potrafi zinterpretować zróżnicowanie budowy morfologicznej i anatomicznej wybranych gatunków roślin mających znaczenie użytkowe w produkcji rolniczej, ogrodniczej, biotechnologii i farmacji | ABI_1A_U03, ABI_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B07_K01 Jest świadomy zróżnicowania budowy morfologicznej i anatomicznej roślin mającej wpływ na funkcjonowania roślin, ich przystosowania do środowiska oraz walory użytkowe oraz rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B07_W01 Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych, wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji oraz wskazać cechy użytkowe | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach ich organizacji oraz potrafi wskazać ich cechy użytkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B07_U01 Potrafi zinterpretować zróżnicowanie budowy morfologicznej i anatomicznej wybranych gatunków roślin mających znaczenie użytkowe w produkcji rolniczej, ogrodniczej, biotechnologii i farmacji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych na przykładzie przynajmniej jednego wybranego gatunku użytkowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B07_K01 Jest świadomy zróżnicowania budowy morfologicznej i anatomicznej roślin mającej wpływ na funkcjonowania roślin, ich przystosowania do środowiska oraz walory użytkowe oraz rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość złożoności budowy roślin i konieczności poszerzania wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.Szweykowska J.Szweykowski, Botanika tom 1. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- A. Szweykowska J.Szweykowski, Botanika tom.2. Systematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- J.Jasnowska M.Jasnowski J.Radomski S.Friedrich W.Kowalski, Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Z.Hejnowicz, Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- L.Ratajczak P.Wojtaszek A.Woźny, Biologia komórki roślinnej tom.1 Struktura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
- L.Ratajczak P.Wojtaszek A.Woźny, Biologia komórki roślinnej tom.2 Funkcja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021