Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z gleboznawstwa i hydrologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z gleboznawstwa i hydrologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia, geografia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena stanu zasobów wodnych i możliwości ich zrównoważonego zagospodarowania. Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb. |
C-2 | Charakterystyka hydrosfery i rozpoznanie obiegu wody w środowisku |
C-3 | Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Ocena i kształtowanie żyzności gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Retnencja wody: metody, zastosowanie i efekty. | 2 |
T-A-2 | Wyznaczanie granic zlewni, określanie podstawowych parametrów zlewni. | 2 |
T-A-3 | Budowa i parametry systemów odwadniających i nawadniających. | 2 |
T-A-4 | Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 5 |
T-A-5 | Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 2 |
T-A-6 | Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Urządzenia stosowane do pomiarów hydrometrycznych. | 2 |
T-L-2 | Zasoby danych na potrzeby opracowań z zakresu hydrologii i ich wykorzystanie. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie danych hydrometrycznych: stan wody, prędkość, przepływ | 3 |
T-L-4 | Opracowanie koncepcji uregulowania stosunków wodnych wybranego obszaru. | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczną | 4 |
T-L-6 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie właściwości fizycznych gleb | 4 |
T-L-9 | Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb. | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego | 4 |
T-L-11 | Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe zagadnienia prawne związane z gospodarowaniem wodami oraz jakość wód w Polsce i UE. | 2 |
T-W-3 | Wody powierzchniowe i wody podziemne, charakterystyka i wykorzystanie. | 3 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych. | 2 |
T-W-5 | Melioracje odwadniające i nawadniające. Podział, funkcjonowanie i zastosowanie. | 4 |
T-W-6 | Agromelioracje: metody, zastosowanie i efekty. | 2 |
T-W-7 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze | 2 |
T-W-8 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby | 2 |
T-W-9 | Fizyczne właściwości gleb | 2 |
T-W-10 | Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie | 2 |
T-W-11 | Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne oraz rodzaje kwasowości gleb | 2 |
T-W-12 | Systematyka gleb Polski | 4 |
T-W-13 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb Polski | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C08_W01 Zna podstawowe obiekty hydrograficzne, rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych (ilościowych i jakościowych), posiada wiedzę związaną z metodami regulacji stosunków wodnych. Zna podstawowe typy gleb Polski oraz ich właściwości. Posiada wiedzą potrzebna do określenia właściwości morfologicznych, chemicznych i fizycznych gleb oraz żyzności gleby. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C08_U01 Potrafi ocenić stan zasobów wodnych na wyodrębnionym obszarze oraz zaplanować działania związane z poprawą dostępności wody i odprowadzenia ich nadmiaru z uwzględniem wpływu na środowisko. Potrafi rozpoznać cechy morfologiczne gleb i ich przynalezność systematyczną. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne glaeb. | ABI_1A_U03, ABI_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C08_K01 Postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi i glebowymi w środowisku z uwzględnieniem konsekwencji ingerencji w obieg wody w środowisku przyrodniczym oraz kształtowania żyzności gleby. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-L-2, T-L-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C08_W01 Zna podstawowe obiekty hydrograficzne, rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych (ilościowych i jakościowych), posiada wiedzę związaną z metodami regulacji stosunków wodnych. Zna podstawowe typy gleb Polski oraz ich właściwości. Posiada wiedzą potrzebna do określenia właściwości morfologicznych, chemicznych i fizycznych gleb oraz żyzności gleby. | 2,0 | |
3,0 | W ograniczonym stopniu rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych oraz zna tylko niektóre sposoby regulowania stosunków wodnych, w ograniczonym stopniu rozróżnia i charakteryzuje obiekty hydrograficzne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C08_U01 Potrafi ocenić stan zasobów wodnych na wyodrębnionym obszarze oraz zaplanować działania związane z poprawą dostępności wody i odprowadzenia ich nadmiaru z uwzględniem wpływu na środowisko. Potrafi rozpoznać cechy morfologiczne gleb i ich przynalezność systematyczną. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne glaeb. | 2,0 | |
3,0 | W ograniczonym stopniu potrafi ocenić zasoby wodne na danym obszarze, w sposób ograniczony dobiera niektóre metody odwodnienia i nawodnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C08_K01 Postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi i glebowymi w środowisku z uwzględnieniem konsekwencji ingerencji w obieg wody w środowisku przyrodniczym oraz kształtowania żyzności gleby. | 2,0 | |
3,0 | W ograniczonym stopniu stosuje zrównoważone gospodarowanie wodami w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2020, 5
- Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
- Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
- Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich., IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009, 1
- Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
- Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007, 1
- Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
Literatura dodatkowa
- Gospodarka wodna, SIGMA-NOT, 2023, Czasopismo
- Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
- Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997