Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia rolnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia rolnicza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii i rolnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z toretyczną podstawą mikrobiologii rolnej |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętnosci pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Pobierania próbek o charakterze sanitarnym a także prowidłowa ich analiza laboratoryjna i interpretacja. |
C-3 | Zrozumienie roli mikrooganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, możliwość wykorzystania drobnoustrojów w przetwarzaniu płodów i produktów rolnych a także ich wykorzystanie w przywracaniu homeostazy środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura. | 2 |
T-L-2 | Metody niszczenia mikrooganizmów. | 2 |
T-L-3 | Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych. | 2 |
T-L-4 | Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza. | 2 |
T-L-5 | Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity. | 2 |
T-L-6 | Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne. | 4 |
T-L-7 | Mikrobiologiczne przemiany azotu. | 4 |
T-L-8 | Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu. | 4 |
T-L-9 | Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd | 2 |
T-L-10 | Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne. | 4 |
T-L-11 | Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii rolnej. | 2 |
T-W-2 | Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów. Rodzaje hodowli bakteryjnych. Morfologia mikrooganizmów środowiskowych. | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiskowych na mikroooganizmy. Czynniki antropogeniczne. | 2 |
T-W-4 | Metabilizm mikrooganizmów -procesy kataboliczne, anaboliczne i amfibolizm. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka grzbów mikroskopowych. Systematyka i rola w środowisku. | 2 |
T-W-6 | Przemiany mikrobiologiczne azotu w środowisku. | 4 |
T-W-7 | Przemiany mikrobiologiczne węgla w środowisku. | 2 |
T-W-8 | Wpływ działalności człowieka na procesy zachodzące w środowisku. | 2 |
T-W-9 | Procesy mikrobiologiczne w przetwarzaniu produktów rolnych. | 4 |
T-W-10 | Biopreparaty zastosowanie w rolnictwie i środowisku. | 2 |
T-W-11 | Mikroalgii, występowanie wśrodowisku i nowoczesne możliwosci ich wykorzystania. | 2 |
T-W-12 | Proces biogazowania. | 2 |
T-W-13 | Mikroorganizmy epifityczne. Występowanie i charakterystyka | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne |
M-2 | Zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dyskuja dydaktyczna |
S-2 | Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne |
S-3 | Ocena formująca: Wykład |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii rolniczej, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-11 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-01_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy mikrobiologiczne i ocenić znaczenie drobnoustrojów w produkcji rolniczyej oraz ogrodniczej | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-11 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-01_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu mikrobiologii rolniczej | ABI_1A_K01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-11 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii rolniczej, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. |
3,0 | Podstawowa wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
3,5 | Podstawowa wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
4,0 | Rozszerzona wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
4,5 | Rozszerzona wieday o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
5,0 | Szeroka wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-01_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy mikrobiologiczne i ocenić znaczenie drobnoustrojów w produkcji rolniczyej oraz ogrodniczej | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. |
3,0 | Podstawowe umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-01_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu mikrobiologii rolniczej | 2,0 | Brak podstawowych kompetencji na temat drobnoustrojów i roli jaką odgrywaja w środowisku. |
3,0 | Podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umijętniści o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul E.A. Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., UMCS, 2000
- Nowak A. i współautorzy, Cwiczenia z mikrobiologii., ZUT, 2010
- K.S. Rosenthal, M.A. Pfaller, Patrick R.Murray, Mikrobiologia, Eda Urban&Partner, 2022
- Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, 2018