Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Technologie przechowalnictwa i przetwórstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie przechowalnictwa i przetwórstwa | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i zasady ich uprawy. |
W-3 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych, podstawowych metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych. |
C-2 | Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przechowalnictwie i przetwóstwie oraz produkcji wyrobów wysokiej jakości. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego |
C-5 | Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena organoleptyczna surowców roślinnych | 2 |
T-L-2 | Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podsawowe zasady doboru opakowań | 4 |
T-L-3 | Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (założenie doświadczenia) | 5 |
T-L-4 | Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (zakonczenie doświadczenia) | 5 |
T-L-5 | Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru | 2 |
T-L-6 | Stan dojrzałości i jakości owoców przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa. Zasada klasyfikacji jakościowej różnych gatunków owoców wg norm | 4 |
T-L-7 | Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (założenie doświadczenia) | 4 |
T-L-8 | Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (zakończenie doświadczenia) | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne związane z jakością: surowców pochodzenia roślinnego, technologią przechowywania i przetwórstwa wybranych produktów. | 2 |
T-W-2 | Przemiany biochemiczne, chemiczne zachodzące w materiale roślinnym w trakcie długoterminowego składowania i ich wpływ na jakość surowca przeznaczonego do przetwórstwa | 2 |
T-W-3 | Wymagania stawiane surowcom w zależności od kierunku ich użytkowania | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka przechowalni (w zależności od jej przeznaczenia) – technologia składowania, konstrukcja, budowa systemu wentylacyjnego, automatyczne sterowanie | 2 |
T-W-5 | Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców). | 3 |
T-W-6 | Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo) | 3 |
T-W-7 | Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych. | 3 |
T-W-8 | Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie) | 3 |
T-W-9 | Technologia produkcji mąk piekarniczych | 2 |
T-W-10 | Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych | 4 |
T-W-11 | Przemysł fermentacyjny (wino, piwo), technologia produkcji, wady, choroby. | 2 |
T-W-12 | Stosowanie konserwantów, enzymów, azotu jako środków zapobiegających psuciu się żywności i nadających jej określoną trwałość. | 1 |
T-W-13 | Opakowania przeznaczone do artykułów żywnościowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz fizyko-chemicznych |
M-3 | Analiza materiałów z wykładów i uzyskanych wyników z ćwiczeń laboratoryjnych |
M-4 | Przygotowanie raportu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Udział w dyskusji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R05_W01 Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania i przetworzenia | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ABI_1A_R05_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych | ABI_1A_W01 | — | — | C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R05_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | ABI_1A_U03, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-6 |
ABI_1A_R05_U02 Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i przetworzenia plonów rolniczych. | ABI_1A_U06 | — | — | C-1, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R05_K01 Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przetórstwa i przechowywania plonów rolniczych. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-3, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-4 | S-1, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R05_W01 Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania i przetworzenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_R05_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R05_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_R05_U02 Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i przetworzenia plonów rolniczych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań |
3,0 | Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R05_K01 Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przetórstwa i przechowywania plonów rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadanienia z technologii żywności pochodznia roślinnego, SGGW, 2022
- T. Wojdyła, I. Rogozińska, Przechowalnictwo owoców i warzyw oraz metody analiz stosowane w ich przetwórstwie. Skrypt., Wyd. ATR, Bydgoszcz, 2004
- Tajder-Czopek A., Kita A., Analiza żywnosci - jakość produktów spożywczych, AXA, Wrocław, 2011
- Zin M. (red.), Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
- Sobkowicz G., Przewodnik do ćwiczeń ogólnej technologii żywności, ASA, Wrocław, 1998, II
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003
- Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003
- Lada E.H., Agrobiznes. Podsawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008