Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Technologie przechowalnictwa i przetwórstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie przechowalnictwa i przetwórstwa
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i zasady ich uprawy.
W-3Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych, podstawowych metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
C-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przechowalnictwie i przetwóstwie oraz produkcji wyrobów wysokiej jakości.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena organoleptyczna surowców roślinnych2
T-L-2Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podsawowe zasady doboru opakowań4
T-L-3Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (założenie doświadczenia)5
T-L-4Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (zakonczenie doświadczenia)5
T-L-5Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru2
T-L-6Stan dojrzałości i jakości owoców przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa. Zasada klasyfikacji jakościowej różnych gatunków owoców wg norm4
T-L-7Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (założenie doświadczenia)4
T-L-8Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (zakończenie doświadczenia)4
30
wykłady
T-W-1Przepisy prawne związane z jakością: surowców pochodzenia roślinnego, technologią przechowywania i przetwórstwa wybranych produktów.2
T-W-2Przemiany biochemiczne, chemiczne zachodzące w materiale roślinnym w trakcie długoterminowego składowania i ich wpływ na jakość surowca przeznaczonego do przetwórstwa2
T-W-3Wymagania stawiane surowcom w zależności od kierunku ich użytkowania1
T-W-4Charakterystyka przechowalni (w zależności od jej przeznaczenia) – technologia składowania, konstrukcja, budowa systemu wentylacyjnego, automatyczne sterowanie2
T-W-5Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców).3
T-W-6Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo)3
T-W-7Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych.3
T-W-8Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie)3
T-W-9Technologia produkcji mąk piekarniczych2
T-W-10Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych4
T-W-11Przemysł fermentacyjny (wino, piwo), technologia produkcji, wady, choroby.2
T-W-12Stosowanie konserwantów, enzymów, azotu jako środków zapobiegających psuciu się żywności i nadających jej określoną trwałość.1
T-W-13Opakowania przeznaczone do artykułów żywnościowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz fizyko-chemicznych
M-3Analiza materiałów z wykładów i uzyskanych wyników z ćwiczeń laboratoryjnych
M-4Przygotowanie raportu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R05_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania i przetworzenia
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-4S-1, S-2, S-3
ABI_1A_R05_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
ABI_1A_W01C-3, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R05_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
ABI_1A_U03, ABI_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-6
ABI_1A_R05_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i przetworzenia plonów rolniczych.
ABI_1A_U06C-1, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R05_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przetórstwa i przechowywania plonów rolniczych.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-3, C-5T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-4S-1, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R05_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania i przetworzenia
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_R05_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
2,0
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R05_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_R05_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i przetworzenia plonów rolniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R05_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przetórstwa i przechowywania plonów rolniczych.
2,0
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadanienia z technologii żywności pochodznia roślinnego, SGGW, 2022
  2. T. Wojdyła, I. Rogozińska, Przechowalnictwo owoców i warzyw oraz metody analiz stosowane w ich przetwórstwie. Skrypt., Wyd. ATR, Bydgoszcz, 2004
  3. Tajder-Czopek A., Kita A., Analiza żywnosci - jakość produktów spożywczych, AXA, Wrocław, 2011
  4. Zin M. (red.), Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
  5. Sobkowicz G., Przewodnik do ćwiczeń ogólnej technologii żywności, ASA, Wrocław, 1998, II

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003
  2. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003
  3. Lada E.H., Agrobiznes. Podsawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena organoleptyczna surowców roślinnych2
T-L-2Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podsawowe zasady doboru opakowań4
T-L-3Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (założenie doświadczenia)5
T-L-4Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (zakonczenie doświadczenia)5
T-L-5Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru2
T-L-6Stan dojrzałości i jakości owoców przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa. Zasada klasyfikacji jakościowej różnych gatunków owoców wg norm4
T-L-7Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (założenie doświadczenia)4
T-L-8Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (zakończenie doświadczenia)4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne związane z jakością: surowców pochodzenia roślinnego, technologią przechowywania i przetwórstwa wybranych produktów.2
T-W-2Przemiany biochemiczne, chemiczne zachodzące w materiale roślinnym w trakcie długoterminowego składowania i ich wpływ na jakość surowca przeznaczonego do przetwórstwa2
T-W-3Wymagania stawiane surowcom w zależności od kierunku ich użytkowania1
T-W-4Charakterystyka przechowalni (w zależności od jej przeznaczenia) – technologia składowania, konstrukcja, budowa systemu wentylacyjnego, automatyczne sterowanie2
T-W-5Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców).3
T-W-6Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo)3
T-W-7Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych.3
T-W-8Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie)3
T-W-9Technologia produkcji mąk piekarniczych2
T-W-10Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych4
T-W-11Przemysł fermentacyjny (wino, piwo), technologia produkcji, wady, choroby.2
T-W-12Stosowanie konserwantów, enzymów, azotu jako środków zapobiegających psuciu się żywności i nadających jej określoną trwałość.1
T-W-13Opakowania przeznaczone do artykułów żywnościowych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R05_W01Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania i przetworzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych, podstawowych metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.
Treści programoweT-W-2Przemiany biochemiczne, chemiczne zachodzące w materiale roślinnym w trakcie długoterminowego składowania i ich wpływ na jakość surowca przeznaczonego do przetwórstwa
T-W-3Wymagania stawiane surowcom w zależności od kierunku ich użytkowania
T-W-4Charakterystyka przechowalni (w zależności od jej przeznaczenia) – technologia składowania, konstrukcja, budowa systemu wentylacyjnego, automatyczne sterowanie
T-W-5Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców).
T-W-6Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo)
T-W-7Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych.
T-W-8Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie)
T-W-9Technologia produkcji mąk piekarniczych
T-W-10Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R05_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.
Treści programoweT-W-1Przepisy prawne związane z jakością: surowców pochodzenia roślinnego, technologią przechowywania i przetwórstwa wybranych produktów.
T-W-2Przemiany biochemiczne, chemiczne zachodzące w materiale roślinnym w trakcie długoterminowego składowania i ich wpływ na jakość surowca przeznaczonego do przetwórstwa
T-W-3Wymagania stawiane surowcom w zależności od kierunku ich użytkowania
T-W-4Charakterystyka przechowalni (w zależności od jej przeznaczenia) – technologia składowania, konstrukcja, budowa systemu wentylacyjnego, automatyczne sterowanie
T-W-5Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców).
T-W-6Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo)
T-W-7Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych.
T-W-8Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie)
T-W-9Technologia produkcji mąk piekarniczych
T-W-10Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych
T-W-11Przemysł fermentacyjny (wino, piwo), technologia produkcji, wady, choroby.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz fizyko-chemicznych
M-3Analiza materiałów z wykładów i uzyskanych wyników z ćwiczeń laboratoryjnych
M-4Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R05_U01Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych, podstawowych metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
C-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przechowalnictwie i przetwóstwie oraz produkcji wyrobów wysokiej jakości.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.
Treści programoweT-W-5Ograniczenie strat ilościowych i jakościowych ze szczególnym uwzględnieniem: składu atmosfery w przechowalniach, jej modyfikacja, temperatury i wilgotności względnej powietrza (warunki optymalne dla poszczególnych surowców).
T-W-6Technologia przetworów ziemniaczanych (produkty uszlachetnione, krochmalnictwo, gorzelnictwo)
T-W-7Technologia produkcji olejów jadalnych i tłuszczy utwardzanych.
T-W-8Technologia produkcji cukru (ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubocznych i ich przeznaczenie)
T-W-9Technologia produkcji mąk piekarniczych
T-W-10Utrwalanie produktów i przetworów owocowo-warzywnych
T-W-11Przemysł fermentacyjny (wino, piwo), technologia produkcji, wady, choroby.
T-W-12Stosowanie konserwantów, enzymów, azotu jako środków zapobiegających psuciu się żywności i nadających jej określoną trwałość.
T-L-4Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (zakonczenie doświadczenia)
T-L-5Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru
T-L-6Stan dojrzałości i jakości owoców przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa. Zasada klasyfikacji jakościowej różnych gatunków owoców wg norm
T-L-8Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (zakończenie doświadczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza materiałów z wykładów i uzyskanych wyników z ćwiczeń laboratoryjnych
M-4Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania i przetworzenia dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R05_U02Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i przetworzenia plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych, podstawowych metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.
Treści programoweT-L-1Ocena organoleptyczna surowców roślinnych
T-L-2Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podsawowe zasady doboru opakowań
T-L-3Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (założenie doświadczenia)
T-L-4Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (zakonczenie doświadczenia)
T-L-7Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (założenie doświadczenia)
T-L-8Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (zakończenie doświadczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne wykonywanie analiz fizyko-chemicznych
M-3Analiza materiałów z wykładów i uzyskanych wyników z ćwiczeń laboratoryjnych
M-4Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R05_K01Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przetórstwa i przechowywania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowani oraz świadomości o znaczeniu przetwórstwa rolno-spożywczego najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania oraz sposobami ich przetworzenia.
Treści programoweT-L-2Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podsawowe zasady doboru opakowań
T-L-3Wpływ metody utrwalania żywności na zawartość w przetworzonych produktach składników chemicznych decydujących o ich walorach sensorycznych, odżywczych i szkodliwych dla zdrowia (struktura, konsystencja, barwa, smakowitość, zawartość witamin, azotany (V)). (założenie doświadczenia)
T-L-5Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru
T-L-7Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w płodach rolnych oraz ich produktach w zależności od warunków przechowywania (założenie doświadczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Przygotowanie raportu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0