Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Postęp hodowlany i doradztwo odmianowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Postęp hodowlany i doradztwo odmianowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, hodowli i uprawy roślin rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z aktualnymi metodami służącymi osiąganiu postępu biologicznego w rolnictwie, ze szczególnym uwzględnieniem metod o charakterze biotechnologicznym |
C-2 | Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej hodowli roślin w Polsce i zasadami doboru odmian do potrzeb produkcyjnych gospodarstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian | 2 |
T-A-2 | Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian a ich udział w produkcji nasiennej i repartycji | 3 |
T-A-3 | Dobór odmiany do warunków glebowych oraz potrzeb gospodarstwa | 2 |
T-A-4 | Metody identyfikowania obecności produktów GMO. Zasady koegzystencji rolnictwa konwencjonalnego i wykorzystującego osiągnięcia inżynierii genetycznej | 2 |
T-A-5 | Wpływ wybranych elementów struktury plonu na jego wielkosc i jakosc dla poszczególnych grup uzytkowych (zboza, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 3 |
T-A-6 | Ocena jakosci materiału siewnego i sadzeniakowego roslin w poszczególnych grupach uzytkowych (zboza, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA z tkanek roślinnych pochodzących z odmian | 2 |
T-L-2 | Ocena jakości otrzymanego DNA. Wykorzystanie metody PCR do amplifikacji fragmentów różnicujących odmiany | 4 |
T-L-3 | Elektroforeza kwasów nukleinowych. Interpretacja wyników analiz pozwalających na identyfikację różnic międzyodmianowych na poziomie DNA | 4 |
T-L-4 | Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli roslin. Samodzielne sporządzanie pozywek i roztworów macierzystych. | 2 |
T-L-5 | Samodzielne zakładanie kultur wybranych roslin. Etap inicjacji, namnażania, dezynfekcja materiału roslinnego, rodzaje kultur tkankowych. | 4 |
T-L-6 | Otoczkowanie iprzechowywanie tkanek w kulturach in vitro. Adaptacja roslin do warunków in vivo. Ocena efektywnosci namnażania roslin w kulturach in vitro. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: Kategorie postępu we współczesnym rolnictwie. Pojęcia postępu hodowlanego i postępu biologicznego. Biotechnologia jako narzędzie postępu biologicznego. | 2 |
T-W-2 | Biotechnologia rolnicza - główne obszary zastosowań (kultury in vitro, diagnostyka molekularna, inżynieria genetyczna). Rodzaje kultur tkankowych wykorzystywanych w rolnictwie | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie kultur tkankowych (in vitro) w pracach hodowlanych | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka molekularna roślin. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi. Metoda MAS (Marker Assissted Selection) jako narzędzie w doskonaleniu cech uwarunkowanych monogenicznie. | 3 |
T-W-5 | Selekcja genomowa - metody, ograniczenia i perspektywy | 3 |
T-W-6 | Podstawowe informacje o metodach inżynierii genetycznej. Przykłady roślin uprawnych otrzymanych przy pomocy inżynierii genetycznej. Zakres upraw GMO na świecie. | 4 |
T-W-7 | Aspekty prawne i społeczne związane z wykorzystaniem GMO. Jak zidentyfikować obecność GMO w produkcie? Metody edytowania genomów - co możemy w ten sposób osiągnąć i czy to też jest GMO? | 4 |
T-W-8 | Postęp biologiczny w ujęciu historycznym. Udomowienie roślin, narodziny hodowli roślin jako specjalności rolniczej, Zielona Rewolucja i jej znaczenie w dziejach świata. | 2 |
T-W-9 | Główne cechy morfologiczne i fizjologiczne organów wegetatywnych i generatywnych różnych biotypów roślin a wielkość plonu | 2 |
T-W-10 | Modele i typy rozwojowe roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 2 |
T-W-11 | Hodowla roślin w Polsce - stan aktualny (struktura organizacyjna i właścicielska, aspekty prawne, typy odmian, ich wady i zalety). | 2 |
T-W-12 | Porejestrowe doświadczalnictwo odmianowe. Znaczenie odmian z katalogu współnotowego, Odmiany zalecane do uprawy w rejonach Polski. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne, analiza i dyskusja problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych projektów/raportów doświadczenia laboratoryjnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena raportów/rozwiązanych zadań z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 Student zna metody hodowlane, fizjologiczne i biotechnologiczne służące wdrażaniu postępu biologicznego w produkcji roślinnej. Potrafi wskazać kryteria doboru odmiany jako narzędzia postępu biologicznego wdrażanego w gospodarstwie rolnym | ROL_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania postępu biologicznego opartego o różne technologie (w tym metody biotechnologiczne) | ROL_2A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 Student potrafi dokonać wyboru optymalnych odmian dla potrzeb gospodarstwa oceniając korzyści i zagrożenia o charakterze środowiskowym i ekonomicznym | ROL_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 Student zna metody hodowlane, fizjologiczne i biotechnologiczne służące wdrażaniu postępu biologicznego w produkcji roślinnej. Potrafi wskazać kryteria doboru odmiany jako narzędzia postępu biologicznego wdrażanego w gospodarstwie rolnym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu przedmiotu na dostatecznym poziomie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania postępu biologicznego opartego o różne technologie (w tym metody biotechnologiczne) | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętności z zakresu przedmiotu na dostatecznym poziomie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 Student potrafi dokonać wyboru optymalnych odmian dla potrzeb gospodarstwa oceniając korzyści i zagrożenia o charakterze środowiskowym i ekonomicznym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje z zakresu przedmiotu na dostatecznym poziomie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roslin, PWN, Warszawa, 2001
- Dzieżyc J, Czynniki plonotwórcze – plonowanie roslin, PWN, Warszawa, 1993
- Michalik B (red.), Hodowla Roślin z Elementami Biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Runowski H, Postep biologiczny w rolnictwie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997