Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Chemistry:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemistry | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The basic knowledge of fundamental and inorganic chemistry, matematics as well as basic safety rules |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Consolidation by students of issues in the field of chemistry, necessary for use in other major subjects. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulations of the chemical laboratory. Health and Safety rules. Presentation of laboratory equipment and devices. | 4 |
T-L-2 | Qualitative analysis - detection of cations and anions. | 6 |
T-L-3 | Chemical preparation. Efficiency of reaction of synthesis. | 8 |
T-L-4 | Titration analyses (acidimetry, alkalimetry, redoxometry). | 6 |
T-L-5 | Instrumental analysis – UV-VIS spectrophotometry | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Periodic table of elements: structure of the system, element names, basic information placed in the periodic table. | 2 |
T-W-2 | Classification and naming rules for inorganic and organic compounds. | 3 |
T-W-3 | Chemical reactions: recording, balancing, type of reaction (synthesis reactions, analysis, exchange, neutralization, redox, dissociation, hydrolysis). | 5 |
T-W-4 | Defining the size of matter - mol. The use of mole in the description of chemical reactions. Stoichiometric calculations. | 5 |
T-W-5 | Ionic equilibria. Definition of acids and alkali. Exponent of H+ ion concentration (pH). | 5 |
T-W-6 | Calculation of solution concentrations (percentage, molar, normal). | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes (lab) | 30 |
A-L-2 | Preparation for practical classes | 10 |
A-L-3 | Development of results | 10 |
A-L-4 | Writing of class reports | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Preparation for exam | 20 |
A-W-3 | Individual literatury studies | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Discussion |
M-3 | Labs |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Writen exam (lecture) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Continuous assessment: lab reports and activity (labs) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_B08_W01 The student knows the rules for naming chemical compounds; understands the principles of recording chemical reactions and the rules for converting different concentrations of solutions. | AQF_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AQF_1A_B08_W02 The student knows the principles of laboratory work, knows the principles of instrumental analysis. | AQF_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_B08_U01 The student is able to use laboratory equipment. The student can write chemical reaction equations, calculate solution concentrations, plan and conduct experiments. | AQF_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_B08_K01 Students are able to cooperate and work in a group also as a team leader and have understading the need of lerning | AQF_1A_K03, AQF_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_B08_W01 The student knows the rules for naming chemical compounds; understands the principles of recording chemical reactions and the rules for converting different concentrations of solutions. | 2,0 | |
3,0 | Min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AQF_1A_B08_W02 The student knows the principles of laboratory work, knows the principles of instrumental analysis. | 2,0 | |
3,0 | Min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_B08_U01 The student is able to use laboratory equipment. The student can write chemical reaction equations, calculate solution concentrations, plan and conduct experiments. | 2,0 | |
3,0 | Positive grades of lab reports | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_B08_K01 Students are able to cooperate and work in a group also as a team leader and have understading the need of lerning | 2,0 | |
3,0 | Positive grades of lab reports | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harvey D., Modern analytical chemistry, McGraw-Hill Companies inc., open acess, 2000
- C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, Inorganic Chemistry, Pearson Education Limited, Edinburgh, UK, 2001
- J.E. McMurry, Fundamentals of Organic Chemistry, Brooks/Cole Cengage Learning, Belmont Ca, USA, 2007, 7th