Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Toxicology in aquaculture and fisheries:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toxicology in aquaculture and fisheries | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge base of chemistry, biochemistry, ecology and environmental chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The transfer to the student basic knowledge of environmental toxicology and the use of test methods |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Health and safety in the lab. presentation of work organization | 2 |
T-L-2 | Determination of LC50 selected toxic substances | 4 |
T-L-3 | Selected elements of the analysis methodology of ecotoxicological studies | 4 |
T-L-4 | Toxicity tests | 4 |
T-L-5 | qualitative and quantitative analysis of selected pollutants in environmental samples and biological materials (fish, seafood) | 12 |
T-L-6 | Presentation of works prepared in the form of multimedia presentations by students. Final exam | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | A review the basic toxicological principles of uptake, elimination, and accumulation to aquatic organisms. | 6 |
T-W-2 | The relationships between abiotic and biotic processes of aquatic environments and their effects on contaminant distribution and subsequent exposure, accumulation, and toxicity of xenobiotics in aquatic environments. | 10 |
T-W-3 | The current methods of assessing and modeling toxic responses in the aquatic environment. | 4 |
T-W-4 | The concept of risk assessment, its use to assess ecological risks resulting from aquatic pollution. | 8 |
T-W-5 | New pollution and the threat to aquatic organisms | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in classes | 30 |
A-L-2 | preparation for classes | 15 |
A-L-3 | preparation of audit work | 20 |
A-L-4 | consultations | 10 |
A-L-5 | preparing for the exams | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in classes | 30 |
A-W-2 | the study of literature | 30 |
A-W-3 | consultations | 10 |
A-W-4 | preparing for the exam | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture |
M-2 | laboratory |
M-3 | Discussions |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: checking preparation for classes |
S-2 | Ocena formująca: final exam |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C09_W01 The student is able to define the basic concepts in the field of the aquatic ecotoxicology, is able to characterize the basic threats to the environment, can indicate methods to prevent its threats. | AQF_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C09_U01 student can to use a knowledge of testing methods and the ability to assess sources of intoxication and risk assessment of water ecosystems | AQF_1A_U05, AQF_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C09_K01 The student is creative, has a concern for self-education, taking care of effects of their work. The student follows the rules of professional ethics, he can work in a team, he is able to assume the role of leader | AQF_1A_K03, AQF_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C09_W01 The student is able to define the basic concepts in the field of the aquatic ecotoxicology, is able to characterize the basic threats to the environment, can indicate methods to prevent its threats. | 2,0 | |
3,0 | The student has to define and describe presented methods and problems | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C09_U01 student can to use a knowledge of testing methods and the ability to assess sources of intoxication and risk assessment of water ecosystems | 2,0 | |
3,0 | The student is able to search and present information and the results of their research with the skill of their effective analysis | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C09_K01 The student is creative, has a concern for self-education, taking care of effects of their work. The student follows the rules of professional ethics, he can work in a team, he is able to assume the role of leader | 2,0 | |
3,0 | The student meets the basic competence requirements | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lam P., B. Richardson, R. Wu, Introduction to Ecotoxicology, Blackwell Science Ltd., London, 1999
- Walker C.H., R.M. Sibly, S.P. Hopkin, D.B. Peakall, Principles of Ecotoxicology, CRC Press, 2012, 4th ed., ISBN 9781439862667
- Aquatic Toxicology, 2011, JOURNAL
Literatura dodatkowa
- Environmental Toxicology and Chemistry, JOURNAL
- Archiv of the Environmental Contamination and Toxicology, JOURNAL
- Bulletin of the Environmental Toxicology; Ecotoxicology, JOURNAL