Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Bioinformatics:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Bioinformatics | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Basics of genetics, statistics |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | This this course is to introduce students to the new field of bioinformatics. Students will focus on comparison methods and algorithms used to analyse and visualize various data obtained from molecular studies. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Types of molecular data | 2 |
| T-L-2 | GenBank structure and data submission | 3 |
| T-L-3 | Indexing and screeaning of sequence databases | 3 |
| T-L-4 | DNA and protein motif discovery | 4 |
| T-L-5 | Assesment of genetic diversity | 6 |
| T-L-6 | Primer design | 5 |
| T-L-7 | Quality check of Sanger sequencing reads | 4 |
| T-L-8 | Distance trees for data presentation | 3 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Introduction to Bioinformatics | 2 |
| T-W-2 | Sources of nucleotide and protein data | 2 |
| T-W-3 | Sequence alignment algorithms | 3 |
| T-W-4 | Variability of genetic data | 4 |
| T-W-5 | Types of molecular data (codominant, binary) | 4 |
| T-W-6 | Protein sequence analysis | 4 |
| T-W-7 | Next Generation Seqencing (platforms, techniques, aplications) | 4 |
| T-W-8 | Molecular phylogenetics and evolution approaches | 4 |
| T-W-9 | Protein families | 3 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | PC classess | 30 |
| A-L-2 | Independent study (literature review) | 30 |
| A-L-3 | Preparing for exam | 30 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Lecture | 30 |
| A-W-2 | Independent study (literature review) | 30 |
| A-W-3 | Preparing for exams | 30 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Lectures and practical PC exercises |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: practical test |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_W01 Student has knowledge in bioinformatics, including statistical calculations useful for solving tasks connected with the scope of the subject. | AQF_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_U01 Student is able to plan and conduct process biological data as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | AQF_1A_U07, AQF_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | AQF_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_W01 Student has knowledge in bioinformatics, including statistical calculations useful for solving tasks connected with the scope of the subject. | 2,0 | |
| 3,0 | Student demonstrates basic knowledge of biological data management and processing | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_U01 Student is able to plan and conduct process biological data as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | 2,0 | |
| 3,0 | Student can solve basic problems associated with bioinformatic calculations | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AQF_1A_C20b_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | 2,0 | |
| 3,0 | Student is able to finish all tasks during course with the help of the colleagues and a teacher. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Baxevanis A.D., Ouellette F., Bioinformatics. A practical guide to the analysis of genes and proteins., Oxford Journals, 2004
- Hall B.G., Phylogenic trees made easy: a how to manual., Sinauer Associates Inc., US, 2007
- Jones N.C., Pevzner P., An introduction to bioinformatics algorithms., MIT Press, 2004