Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące ogólnych zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na Ziemi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym. | 2 |
T-A-2 | Organelle komórkowe | 4 |
T-A-3 | Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej | 4 |
T-A-4 | Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej | 4 |
T-A-5 | Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów. | 3 |
T-A-6 | Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza | 3 |
T-A-7 | Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych | 3 |
T-A-8 | Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza | 3 |
T-A-9 | Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie | 3 |
T-A-10 | Kolokwium sprawdzające | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualnie obowiązująca terminolgia z zakresu nauk biologicznych oraz ogólne zagadnienia oparte na naukach przyrodniczych. | 4 |
T-W-2 | Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (struktura i funkcje komórek, tkanek i narządów). | 4 |
T-W-3 | Energetyczne podstawy procesów życiowych | 4 |
T-W-4 | Różnorodność świata poziomie gatunkowym i ekosystemalnym, zagrożenia i metody ochrony. | 4 |
T-W-5 | Zasady podziału systematycznego wybranych grup organizmów. | 4 |
T-W-6 | Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów. | 5 |
T-W-7 | Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych. | 2 |
T-W-8 | Najważniejsze problemy związane z zachowaniem bioróżnorodności, ochroną środowiska i przyrody. | 2 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | praca własna z literaturą | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-4 | przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | praca własna z literaturą | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B4_W01 Student ma zaawansowana wiedzę z zakresu taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz ich funkcjonowania a także powstania i ewolucji zycia na Ziemii. | IA_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B4_U01 Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych. | IA_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B4_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. Wykonuje analizy laboratoryjne i środowiskowe oraz prace badawcze z wykorzystaniem materiału badawczego. Analizuje zjawiska biologiczne w oparciu o metody statystyczne. | IA_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B4_W01 Student ma zaawansowana wiedzę z zakresu taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz ich funkcjonowania a także powstania i ewolucji zycia na Ziemii. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B4_U01 Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B4_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. Wykonuje analizy laboratoryjne i środowiskowe oraz prace badawcze z wykorzystaniem materiału badawczego. Analizuje zjawiska biologiczne w oparciu o metody statystyczne. | 2,0 | |
3,0 | Opanował 60% treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baturo W. (red.), Biologia. Encyklopedia szkolna, PWN, Warszawa, 2007
- 2. Bruce A., Dennis B., Karen H., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, t. 1 I 2., PWN, Warszawa, 2007
- Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
- Kosińska M. (red.), Biologia. Spojrzenie na życie i biosferę., PWN, Warszawa, 2002
- Lack A.J., Evans D.E., Biologia komórki. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Kunicki-Goldfinger J.H., Podstawy biologii od bakterii do człowieka., PWN, Warszawa, 1980
- Ville P.B., Biologia., PWRiL, Warszawa, 1996
- Dudkiewicz-Świerzyńska M., Olechnowicz-Gworek K., Zdasz maturę z biologii. Komórka, tkanka, organizm., Piątek Trzynastego, Łódź, 1999
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2003